Ce sa porti cand alergi. Cele mai bune haine si echipamente pentru incepatori

0
70

Fie ca esti alergator incepator, fie ca te antrenezi pentru primul maraton de 5000 de metri, probabil ca ai aceeasi problema: Ce sa port cand alerg? Vestea buna este ca nu ai nevoie de prea multe echipamente sofisticate sau de haine scumpe pentru a fi un alergator de succes. Este un sport destul de ieftin si usor de intretinut, si exista destul de multe ponturi pentru a economisi, daca asta iti doresti.

Insa exista unele beneficii ce tin de performanta si de confort, de care e bine sa tii cont atunci cand iti cumperi echipamentul pentru alergare.

Desi poti incepe fara probleme sa alergi in echipament ne-specializat pentru alergare, shorturile de plaja si tricourile de fotbal nu sunt facute tocmai pentru alergare, decat poate pentru distante scurte. De cele mai multe ori, ele vor flutura inutil pe langa tine, iritand pielea si fiind in general inconfortabile. Alege, in schimb, articole destinate anume alergatului. Iata elementele de baza de care vei avea nevoie daca vrei sa iei alergatul in serios.

Incaltaminte pentru alergare

Ce sa porti cand alergi. Cele mai bune haine si echipamente pentru incepatori 19

Cand te apuci de jogging vei avea nevoie in primul rand de o pereche buna de incaltaminte pentru alergare, care sa iti vina perfect. Purtarea unei perechi gresite de incaltaminte este una dintre cele mai frecvente cauze ale ranirilor in acest sport.

Cand iti alegi incaltamintea pentru alergare nu alege o pereche doar pentru ca iti place brandul, stilul, culoarea sau pentru ca te atrage pretul sau. Cu siguranta nu e nevoie sa cumperi cea mai scumpa pereche din magazin, dar investitia intr-o pereche buna este o idee inteligenta, care te va ajuta sa previi accidentarile si sa te simti mai confortabil atunci cand alergi.

Daca e prima data cand cumperi incaltaminte pentru alergare, e bine sa mergi la un magazin specializat pe echipament pentru alergare, unde expertii iti pot evalua nevoile si iti pot recomanda perechea potrivita de incaltaminte. Cand mergi sa iti alegi o pereche de incaltaminte pentru alergare e bine sa porti sosete speciale pentru acest sport.

Grosimea sosetei va influenta si marimea pantofului, astfel incat acesta sa vina perfect pe picior. Daca nu ai sosete pentru alergare, poti cumpara de la magazin sau poti cere una pentru proba.

La ce sa fii atent

Iata cateva aspecte de care sa tii cont cand iti cumperi o pereche noua de incaltaminte pentru alergare.

Incaltaminte cu perne vs incaltaminte usoara. Incaltamintea cu multe perne este excelenta pentru alergatorii incepatori, mai ales pentru aceia cu o greutate mai mare. Insa incaltamintea cu perne cantareste, in general, mai mult si poate parea mai greoaie in timpul alergarii. Incearca atat incaltamintea cu perne cat si incaltaminte mai usoara, pentru a vedea ce anume preferi.

Suprafata reflectorizanta. Daca ai in plan sa alergi seara sau dimineata devreme, alege o pereche de incaltaminte care sa aiba un fel de material reflectorizant. In acest fel, vei fi vazut mai usor de conducatorii auto si de biciclisti.

Talpa. Gandeste-te la suprafetele pe care e cel mai probabil sa alergi. Vei alerga pe banda? Vei alerga pe sosea? Vei alerga pe trasee? Pe pista? Incaltamintea de alergare pentru trasee va avea o talpa mai adanca si mai groasa decat incaltamintea conceputa pentru alergarea pe banda, pe pista si pe sosea.

Pont rapid. Odata ce stii care este incaltamintea adecvata pentu stilul si mersul tau, poti cauta si diverse deal-uri atunci cand vine vremea sa inlocuiesti o pereche folosita.

Hainele pentru alergare

Ce sa porti cand alergi. Cele mai bune haine si echipamente pentru incepatori 20

La inceputul experientei tale in jogging nu trebuie sa te grabesti sa iti cumperi o garderoba complet noua de haine pentru alerare, decat daca este un aspect extrem de important pentru tine. Dar daca vrei sa alegi cateva articole, iata de unde este indicat sa incepi.

Sosete pentru alergare

Cea mai buna idee atunci cand alergi este sa eviti sosetele 100% din bumbac. Daca porti sosete din bumbac, nu vei tine la distanta umezeala daca transpiri sau daca se intampla sa calci intr-o balta.

Poarta sosete de alergare dintr-un amestec sintetic, care te vor ajuta sa previi bataturile sau basicile. Cauta materiale precum poliesterul, acrilul sau CoolMax si opteaza pentru sosete fara cusaturi, pentru a evita cat mai mult frecarea si formarea basicilor. Pentru turele de alergare iarna, amestecurile de lana sunt o alegere foarte inspirata. Unii alergatori merg chiar pe varianta a doua straturi de sosete pentru o protectie suplimentara impotriva formarii basicilor.

Cauta, de asemenea, sosete cu un strat mai gros de captuseala in numite zone, pentru a ajuta incaltamintea. Exista chiar sosete gandite special pentru piciorul stang sau drept, asa ca daca le alegi pe acestea poarta-le corect.

Stilul sosetelor depinde de tine. Unele sunt taiate foarte jos, aproape de glezna, iar altele sunt pana la inaltimea gleznei si exista chiar sosete compresive, care trec de gamba. Alege stilul care functioneaza cel mai bine in cazul tau si care este adecvat vremii. Multi alergatori aleg sosete mai joase vara si mai inalte iarna.

Haine tehnice pentru alergare

Hainele concepute special pentru alergare sunt usoare si gandite sa se miste odata cu corpul tau. Cusaturile sunt plasate in zone anume pentru a imbunatati miscarea si unde sunt mai putin predispuse sa irite si sa frece pielea. De asemenea, multe haine speciale pentru alergare sunt reflectorizante, in asa fel incat daca alergi pe intuneric sa fii in siguranta.

Echipamentul de alergare este facut din materiale ce includ variante high tech de nylon, lana sau poliester. Atunci cand alergi pe vreme rece, alergarea in materiale tehnice va mentine corpul uscat si la o temperatura ridicata. Pe vreme calda, ele vor tine transpiratia la distanta de corp si te vor ajuta sa preintampini iritarea.

Materialele tehnice rezista mult mai bine la uzare si la cicluri de spalare decat hainele de antrenament din bumbac. Atat echipamentul pentru vreme calda cat si cel pentru vreme rece pot fi prevazute cu deschizaturi pentru ventilatie, ideale pentru ca pielea sa respire.

Pont rapid. Cand iesi sa alergi, atentie sa nu te imbraci excesiv. Odata ce te incalzesti, caldura suplimentara a corpului te va face sa percepi o temperatura cu 15-20 de grade mai mare. De pilda, daca afara sunt peste 12 grade, probabil ca te vei simti bine daca alergi in tricou si pantaloni scurti.

Pantalonii scurti pentru alergare

Ce sa porti cand alergi. Cele mai bune haine si echipamente pentru incepatori 21

Pantalonii scurti pentru alergare trebuie sa fie confortabili, usori si sa aiba capacitatea de a elimina transpiratia. Majoritatea pantalonilor scurti conceputi pentru alergare vin cu o captuseala, astfel incat nu va fi necesar sa porti si altceva cu ei. E bine sa ii probezi inainte, pentru ca unele captuseli pot fi putin restrictive si deranjante daca nu alegi dimensiunea potrivita.

Majoritatea pantalonilor scurti au benzi elastice pentru talie, dar cel mai indicat este sa alegi o varianta care are si snur, chiar daca poate fi mai scumpa, astfel incat sa poti ajusta exact pantalonii scurti la marimea ta. Pantalonii scurti care au doar elastic pot aluneca uneori, mai ales in conditii de umezeala.

Alege o pereche care sa nu fie atat de stramta incat sa opreasca circulatia in jurul taliei, dar nici atat de largi incat sa fluture tot timpul pe langa picioare. Ideal ar fi sa optezi pentru o pereche de pantaloni scurti cu un buzunar mic cu fermoar, unde sa poti tine in siguranta o cheie sau chiar niste bani, pentru orice eventualitate.

Colantii pentru alergare

Cand vremea se raceste, e recomandabil sa porti colanti, pentru a mentine o temperatura mai ridicata a picioarelor si astfel sa reduci riscul leziunilor. Colantii de alergare pot fi facuti pe comanda pentru a imbraca piciorul cat mai eficient si pentru a opri patrunderea vantului si a ploii pana la piele. Acest lucru ajuta la reducerea leziunilor cauzate de muschii reci si, de asemenea, inseamna ca te vei putea bucura mai mult de alergare chiar si atunci cand vremea este departe de a fi ideala.

Colantii trebuie sa fie pe masura ta si confortabili. Este important sa ii probezi inainte de a-i cumpara, pentru ca multi producatori au croieli diferite, pentru a se potrivi diferitelor stiluri de alergator. In general, cu cat sunt mai scumpi, cu atat vor fi mai confortabili si vor mentine o temperatura adecvata sezonului in care alergi.

Tricourile pentru alergare

Ce sa porti cand alergi. Cele mai bune haine si echipamente pentru incepatori 22

Bluzele, atat cele cu maneca scurta, cat si cele cu maneca lunga, s-au imbunatatit considerabil, astfel incat nu ar fi deloc inspirat sa optezi pentru un tricou obisnuit din bumbac, care absoarbe rapid transpiratia sau ploaia.

Imbracamintea lejera din bumbac se poate freca in zona axilelor sau in zona mameloanelor. Poti purta orice imbracaminte din bumbac atunci cand iti faci incalzirea sau dupa alergare, dar nu si pentru alergarea in sine!

Tricourile din gama de performanta medie si superioara elimina in general transpiratia pentru a pastra o temperatura mai scazuta si pentru a permite o mai buna circulatie a aerului prin tesatura. Ele sunt foarte usoare, dar au proprietatile necesare pentru a mentine o temperatura a corpului adaptata vremii de afara.

Topurile de alergare ar trebui sa fie destul de stramte, dar nu neaparat mulate si, de asemenea, nu ar trebui sa fluture pe langa corp atunci cand alergi. Ar trebui, in general, sa cauti acel echilibru fin intre slim si usor largut.

Pentru bluzele cu maneca lunga, cauta variante cu maneci mansonate, astfel incat sa stea fixe in jurul incheieturilor. Modelele fara mansete se ridica adesea pe brate atunci cand alergi, ceea ce este si deranjant si friguros.

Bustierele pentru sustinere

Femeile trebuie sa poarte sutiene sau bustiere de sustinere, special concepute pentru activitati sportive sau chiar pentru alergare sau alte activitati cu impact mare. Probeaza inainte de a cumpara si testeaza produsul ales alergand pe loc si sarind. Sutienul sport trebuie sa fie masura perfecta si sa nu fie intins excesiv.

Un sutien perfect pentru activitati sportive poate reduce miscarea nedorita si inconfortabila a bustului, ceea ce este foarte important daca vrei sa eviti intinderea ireversibila a ligamentelor de sustinere.

Majoritatea sutienelor sport trebuie inlocuite dupa 72 de spalari, cand isi pierd elasticitatea sau daca greutatea corpului tau se schimba semnificativ.
Pregateste-te sa platesti mai mult pentru un sutien sport de calitate decat pentru unul standard. Incearca sa mergi la un magazin unde personalul te poate ajuta sa te probezi in mod cat mai corect si sa alegi varianta perfecta pentru tine.

Manusile pentru alergare

Ce sa porti cand alergi. Cele mai bune haine si echipamente pentru incepatori 23

Pentru ca alergarea trimite un volum mare de sange dinspre extremitati (degete si maini) catre muschii care lucreaza (muschii picioarelor), mainile se pot raci foarte mult, un motiv pentru care vei avea nevoie de manusi. Manusile trebuie sa fie usoare si confortabile. Doar cand vremea este extrema va trebui sa porti manusi groase de alergare.

De cele mai multe ori, insa, te vei incalzi suficient de mult incat sa te simti bine in manusile normale, subtiri.
Manusile de lana sunt in general norma in alergare, deoarece sunt ieftine, insa ele nu sunt la fel de impermeabile si rezistente la vant ca alte tesaturi.

Manusile de lana sunt potrivite pentru majoritatea alergatorilor, dar daca te aventurezi sa alergi la temperaturi scazute sau in conditii de umezeala, merita sa investesti intr-o pereche impermeabila si rezistenta la vant. Alergarea cu mainile reci iti poate afecta intreaga experienta, asa ca alege cu atentie.

Caciula pentru alergare

In conditii de vreme rece, poti pierde pana la 30% din caldura corpului prin zona capului, de unde reiese importanta unei caciuli. Caciulile sunt similare manusilor in ceea ce priveste faptul ca cele din lana sunt adesea norma, pentru ca sunt usor de gasit si ieftine. Caciulile mai scumpe ofera insa protectie la vant si rezistenta la apa.

Sepcile ofera o protectie mai mare la ploaie, zapada si soare, dar daca bate vantul poti ramane fara ele si in plus nu ofera aceeasi capacitate de incalzire ca materialele din lana sau high tech. In plus, sepcile sunt mai bune pentru alergatorii care poarta ochelari, pentru ca te ajuta sa iti protejezi ochelarii de ploaie sau de zapada.

Jacheta de alergare

Cand vremea devine foarte rece sau umeda, este recomandabil sa alergi intr-o vesta sau o jacheta impermeabila, cu maneca lunga.

Optiunile de top ofera capacitati excelente de blocare a vantului si rezistenta la ploaie si te pot mentine cald si uscat in cele mai rele si mai dificile conditii de alergare.

Versiunile mai ieftine sunt bune pentru majoritatea conditiilor de alergare, dar fac rabat la anumite aspecte, cum ar fi faptul ca nu sunt 100% impermeabile si nici rezistente la vant.

Fii vizibil

Tine intotdeauna cont de necesitatea de a fi vizibil. Multe produse vestimentare pentru alergare au dungi reflectorizante sau sunt considerate a fi extrem de vizibile, ceea ce iti va permite sa fii vazut atunci cand alergi in intuneric. Daca nu gasesti astfel de echipamente, poti purta peste echipamentul tau obisnuit o vesta reflectorizanta, astfel incat conducatorii auto sa te vada cu usurinta.

Nu iti strica echipamentul la spalare

Respecta intotdeauna instructiunile producatorului in ceea ce priveste spalarea sau uscarea echipamentelor. Dupa ce ai dat o gramada de bani pe echipamentul de calitate, ultimul lucru pe care ti l-ai dori este sa il distrugi la prima spalare. Unele tesaturi sunt tratate cu straturi speciale hidrofuge si trebuie spalate sau uscate cu grija, pentru a nu le deteriora sau, chiar mai rau, pentru a nu intra la apa.

Ce caracteristici trebuie sa cauti la echipamentul pentru alergare

 

  •  Compresia. Unele sosete pentru alergare, colanti si topuri sunt facute din materiale compresive. Acest tip de echipament te poate ajuta sa grabesti recuperarea dupa alergare si multe persoane prefera senzatia de sustinere pe care o au cand poarta astfel de articole.
  •  Buzunare. Daca nu vrei sa ai batai de cap cu un rucsac atunci cand alergi, cauta jachete, colanti, pantaloni si alte echipamente cu buzunare. Multe buzunare sunt concepute special pentru a tine un telefon sau articole mici precum cheile, un card sau bani.
  •  Gaura pentru degetul mare. Multe topuri si jachete au o gaura pentru degetul mare in maneca, pentru a mari gradul de acoperire al manecii, ideal atunci cand alergi pe vreme rece.
  •  Protectia solara. Unele echipamente pentru alergare sunt concepute special pentru a proteja pielea de soare. Pe langa faptul ca porti o sapca si crema cu FPS, hainele cu protectie solara te pot ajuta sa reduci riscul cancerului de piele.

Alte echipamente pentru alergare

Exista cateva elemente suplimentare care nu sunt neaparat esentiale, dar care pot face o mare diferenta in calitatea si siguranta alergarii, daca le iei cu tine atunci cand iesi la alergat.

Ceasurile sport

Ceasurile pentru alergare sunt excelente pentru cronometrarea alergarilor, pentru a mentine ritmul, precum si pentru a-ti urmari traseul pe GPS. Pentru alergatorii incepatori, chiar si un simplu ceas cu buton de oprire si pornire poate fi util pentru cronometrarea turelor de alergare si pentru a masura intervalele de alergare/mers. Exista, de asemenea, si ceasuri de alergare care monitorizeaza ritmul cardiac si alti parametri.

Centura de alergare

Pastreaza-ti mainile libere in timp ce alergi, cu ajutorul unei centuri pentru alergare, in care iti poti tine actele, cheile, banii, precum si centuri mai spatioase pentru obiecte mai mari, precum telefonul.

Telefonul si aplicatiile

Nu toata lumea iese la alergat cu telefonul, dar daca vrei sa il ai la tine pentru situatii de urgenta, pentru a asculta muzica, pentru a folosi anumite aplicatii sau pentru a face poze, il poti purta fie intr-o centura, fie intr-un suport banderola sau in buzunarele echipamentului, astfel incat sa nu fii nevoit sa alergi cu el in mana.

Protectia solara

Alergatorii petrec mult timp in aer liber la soare, asa ca nu uita sa iti protejezi pielea de expunerea la soare. Iata cum poti face asta:

Foloseste o crema cu protectie solara impermeabila, cu un SPF de cel putin 30 si care ofera protectie cu spectru larg, protejand atat impotriva razelor UVA cat si a razelor UVB. Formulele stick sunt foarte bune pentru fata, pentru ca in acest fel produsul pentru protectie solara nu iti va intra in ochi.

Poarta un cozoroc sau o palarie care va conferi fetei tale protectie suplimentara. Acestea contribuie, de asemenea, la absorbtia transpiratiei, in asa fel incat crema de protectie solara sa nu iti curga in ochi. Iar daca te prinde ploaia cand alergi, vei fi cu atat mai multumit ca ai o sapca.

Investeste intr-o pereche buna de ochelari de soare care blocheaza razele UV, pentru a-ti proteja ochii de razele daunatoare ale soarelui.

Apa

Ce sa porti cand alergi. Cele mai bune haine si echipamente pentru incepatori 24

Cand alergi mai mult de 30 de minute, este important sa consumi apa pentru a te mentine hidratat. Daca nu ai acces la apa pe traseele de alergare, ia-ti la tine apa in sticle speciale pentru alergare. O regula generala privitoare la consumul de fluide in timpul alergarii este sa bei 150-200 de ml de apa la fiecare 20 de minute.

Ce sa nu porti cand alergi

Acum, ca stii ce trebuie sa cauti la echipamentul de alergare, iata care sunt si caracteristicile pe care ar fi bine sa le eviti.

Bumbac 100%

Alergatorii ar trebui sa spuna un mare NU bumbacului, un material care odata ce se uda, ramane umed, ceea ce va fi inconfortabil cand temperaturile sunt ridicate si periculos pe vreme rece. Pielea ta va fi, de asemenea, mai susceptibila sa se irite daca porti bumbac. Evita echipamentul din bumbac, precum si sosetele de bumbac.

Pantaloni de trening

Iata inca o categorie la care trebuie sa subliniem din nou regula „fara bumbac”, dar cu cat o spunem mai mult, cu atat marim sansele de a intelege importanta sa!

Pantalonii si hanoracele “de trening” au fost odinioara imbracamintea preferata pentru cei care ieseau sa alerge pe vreme rece. Dar odata cu aparitia hainelor de alergare realizate din tesaturi tehnice, articolele de “trening” sunt considerate invechite in randul alergatorilor.

Ele pot fi folosite pentru alergari scurte, mai ales atunci cand sunt purtate ca strat exterior, insa nu vor fi deloc confortabile pentru o tura mai lunga de alergare.
Hainele de alergare din materiale tehnice tin transpiratia la distanta si te mentin uscat.

Daca porti pantaloni de trening de bumbac pentru a alerga pe vreme rece, te vei uda, vei ramane ud si apoi ti se va face frig. Iar asta nu va fi doar inconfortabil si periculos, dar performanta de alergare va suferi si ea.

Pantalonii de trening sunt excelenti pentru a sta prin casa dupa ce alergi, dar daca vrei sa te simti confortabil si sa arati bine pentru alergarile in frig, ramai la colanti, pantaloni si tricouri pentru alergare facute din materiale tehnice.

Straturi grele

Cand alergi pe vreme rece, nu purta hanorace sau geci groase. Daca stratul de la exterior este prea gros, te vei supraincalzi, vei transpira prea mult si apoi iti va fi frig cand il vei da jos. Este mult mai indicat sa te imbraci in straturi subtiri, absorbante, astfel incat sa nu transpiri excesiv si sa poti scoate cu usurinta un strat si sa il legi in jurul taliei cand incepi sa te incalzesti.

De asemenea, este indicat sa eviti sosetele prea groase. Picioarele tale se umfla atunci cand alergi, mai ales vara. Daca porti sosete de alergare groase, degetele de la picioare se vor freca de partea din fata a pantofilor si te vei alege cu cateva unghii negre.

Incaltaminte uzata

Alergarea in incaltaminte veche sau uzata poate duce la raniri. In timp, pantofii de alergare isi pierd din capacitatea de a absorbi socul, de a amortiza si de a oferi stabilitate. Alergatul in pantofi uzati mareste stresul si impactul asupra picioarelor si articulatiilor, ceea ce poate provoca rani.

Fii atent la semnele care iti arata ca trebuie sa inlocuiesti pantofii de alergare. Unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poti face pentru a preveni ranile cauzate de alergare este sa inlocuiesti incaltamintea la fiecare 350 – 400 de km. De asemenea, poti lua in calcul utilizarea a doua perechi de pantofi de alergare, sau alegerea unei perechi noi cand vechea pereche este la jumatatea duratei sale de viata.

Echipament nou in ziua cursei

Daca participi la o cursa pentru care te antrenezi de mult timp, nu experimenta cu un echipament nou chiar in ziua cu pricina, nici daca vorbim de incaltaminte, si nici daca vorbim de pantaloni scurti sau de sutien. Tot ce inseamna echipament nou trebuie testat in zilele de antrenament, iar pentru un confort perfect in ziua cursei foloseste numai articolele testate si in care te simti cel mai bine.

Concluzie

Poate ca suna destul de mult si complicat, insa pentru inceput te poti concentra doar pe piesele de baza. Incepe cu o pereche confortabila de incaltaminte, adecvata nevoilor tale specifice si obiectivelor pe care le ai si iesi la alergat!

Articolele specializate pentru alergare nu trebuie sa coste o avere. Insa, imbracamintea specifica de buna calitate nu doar ca va rezista si, prin urmare, va constitui o investitie buna, dar iti va spori si placerea de a alerga. Pregatindu-te pentru conditii mai reci vei reusi sa te mentii cald, uscat si sa te bucuri mai mult de alergare.

De asemenea, in zonele cu clima mai calda, tesaturile performante iti permit sa te antrenezi mai mult, ramanand mai rece si mai uscat. Cu echipamentul potrivit nu vei mai putea da vina pe vreme ca nu te antrenezi!

Surse: https://www.verywellfit.com/basic-running-clothes-for-beginners-2911840

https://www.realbuzz.com/articles-interests/running/article/beginners-guide-to-running-gear/

Informaţiile publicate de topfitness.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul Topfitness.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva Topfitness.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LASA UN MESAJ:

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.