- Publicitate -Magazin Online Suplimente Nutritive
Home Exercitii & antrenament Care este ritmul cardiac normal si ce il influenteaza?

Care este ritmul cardiac normal si ce il influenteaza?

0
150

Oamenii sunt constienti de ritmul lor cardiac de mii de ani. Insa intelesul din spatele batailor inimii nu este atat de simplu… Exista o multitudine de factori care afecteaza ritmul cardiac, printre acestia numarandu-se varsta, starea medicala, medicamentele pe care le iei, dietele si nivelul de pregatire fizica. Lumea moderna ne facem astazi sa fim si mai constienti de pulsul nostru, datorita unor device-uri precum smartwatch-urile, care pot masura fiecare bataie a inimii atat in timpul odihnei cat si in timpul efortului fizic.

Cum iti poti masura ritmul cardiac?

Care este ritmul cardiac normal si ce il influenteaza? 1

In mod surprinzator, exista peste 12 locuri in care iti poti simti pulsul. Insa in doua dintre acestea pulsul se poate simti cel mai usor si, de asemenea, cel mai corect: artera radiala – care se intinde de-a lungul partii interioare a antrebratului de la baza degetului mare – si artera carotida – care se gaseste in partea din fata a gatului, la doua degete in lateral de marul lui Adam).


Cel mai bun mod de a masura pulsul este sa stai jos cateva minute si sa te relaxezi, iar apoi folosind doua degete (nu degetul mare, pentru ca propriul sau puls te poate induce in eroare atunci cand masori) sa apesi usor artera numarand bataile timp de 15 secunde. Inmultind acest numar cu 4 vei afla ritmul cardiac exprimat in batai pe minut.
Daca folosesti artera carotida pentru a masura pulsul, este important sa verifici numai cate o parte odata, si in niciun caz sa nu masezi artera, pentru ca aceasta este o zona care percepe presiunea sangelui care circula prin artera si semnaleaza catre inima sa o mentina intr-o zona limitata; stimularea acestei zone poate pacali inima astfel incat sa scada ritmul cardiac si tensiunea sangelui, ceea ce poate duce la lesin.

Inima functioneaza pe baza de electricitate – de fapt fiecare bataie a sa este rezultatul unui impuls electric mic, ce trece prin muschiul inimii. Aceste impulsuri pot fi masurate cu ajutorul electrocardiogramei (EKG), cel mai de incredere indicator pentru ritmul cardiac. Testul este unul non-invaziv, fara durere si se poate face in majoritatea cabinetelor si uneori chiar la medicul de familie.

Care este ritmul cardiac normal si ce il influenteaza? 2

Device-urile portabile precum smartwatch-urile folosesc lumina mai degraba decat presiunea pentru a masura pulsul. Pentru ca volumul arterelor mici de la nivelul incheieturii creste temporar, la fiecare bataie a inimii, cantitatea de lumina reflectata inapoi catre un conductor din ceas se schimba, iar frecventa cu care au loc aceste fluctuatii reprezinta practic ritmul cardiac.
Acesta este un mod foarte atractiv de a inregistra in timp real pulsul, atat in timpul perioadelor de odihna cat si in timpul perioadelor de activitate, insa si aceasta metoda are limite inerente, datorita simplitatii designului, iar interferentele cauzate de miscare pot intrerupe adesea intregistrarea pulsului.

Care este ritmul cardiac normal si ce il afecteaza?

La adulti, ritmul cardiac normal in repaus este cuprins intre 60 si 100 de batai pe minut. Acest interval este valabil pentru toate persoanele in varsta de peste 17 ani – bebelusii si copii au pulsul mai rapid, datorita corpurilor lor mai mici si inimii de dimensiuni reduse. Intervalul “normal” al ritmului cardiac nu se va schimba de-a lungul vietii de adult.

Factori care determina tahicardia

Exista o multime de factori care pot cauza accelerarea ritmului cardic (cunoscuta sub denumirea de tahicardie). Iata care sunt cei mai frecventi dintre acestia.

Sportul

Atunci cand faci sport, pulsul trebuie sa creasca, in asa fel incat sa pompeze mai mult sange in corp. O persoana normala pompeaza aproximativ 5-6 litri pe minut, iar in timpul activitatii sportive obisnuite poate ajunge la 20 de litri pe minut. Atletii pot ajunge chiar si la 35 de litri pe minut.

Cafeaua si bauturile energizante

Cafeina creste pulsul blocand adenozina. Aceasta este substanta chimica din creier care cauzeaza somnolenta si incetineste ritmul cardiac.

Stresul

Stresul si emotia determina activarea sistemul nervos simpatic, construit biologic sa ne ajute sa cautam hrana sau sa alergam si sa vanam animale. In zilele noastre, insa, el are tendinta sa se activeze in mod deosebit atunci cand avem o discutie dificila la serviciu sau cand ne uitam la un film de actiune.

Infectiile

Infectiile grave, mai ales atunci cand sunt raspandite in fluxul sanguin (sepsis), pun mai multa presiune pe inima, pentru ca este nevoie de un flux sanguin mai intens pentru a purta celulele sistemului imunitar de la maduva osoasa si pentru ca glandele limfatice sa targeteze infectia. Un ritm cardiac mai rapid este un semnal de alarma pentru medici ca infectia este una severa.

Bolile de tiroida

Tiroida este glanda din gat care functioneaza in sensul mentinerii metabolismului. O glanda tiroida hiperactiva poate accelera ritmul cardiac, cauzand in acelasi timp si slabire, iritabilitate, intoleranta la caldura si diaree.

Aritmiile cardiace

Activitatea electrica normala a inimii poate fi intrerupta, ceea ce va duce la tahiaritmii, in care inima bate rapid si anormal. Fibrilatiile atriale sunt cele mai comune aritmii, cele in cate pulsul devine neregulat si poate cauza simptome precum palpitatii, insuficienta respiratorie si dureri de cap sau senzatie usoara de lesin. Una dintre complicatiile sale grave este infarctul.

Dar bradicardia? Care sunt cauzele acesteia?

Care este ritmul cardiac normal si ce il influenteaza? 3

Exista cateva cauze pentru care ritmul cardiac poate scadea sub 60 (o stare cunoscuta sub denumirea de bradicardie). Le vom detalia mai jos pe cele mai importante dintre ele.

Relaxarea

Ritmul cardiac devine mai lent atunci cand ne relaxam, iar opusul sistemului nervos simpatic, respectiv sistemul nervos parasimpatic (care ne ajuta sa ne odihnim si sa digeram) este activat.

Medicatia

Multe pastile pot incetini ritmul cardiac, unele chiar in mod voit, astfel incat sa preia din sarcina inimii, asa cum sunt beta-blocantele, antidepresivele si analgezicele opioide.

Fitnessul

Efortul fizic si antrenamentul cardio pot cauza un ritm cardiac de repaus mai scazut. Astfel, poate fi ceva destul de normal pentru atleti sa aiba un ritm cardiac de repaus in spectrul de 40 de batai pe minut. Nu este complet clar de ce se intampla asa, insa mecanismul predominant din spatele acestei realitati sunt schimbarile care au loc in sistemul conductor electric al inimii atunci cand ne antrenam.

Aritmia cardiaca

Aritimiile pot, de asemenea, sa si incetineasca ritmul cardiac. Blocajul cardiac are loc atunci cand semnalele electrice, care isi au originea in camerele superioare ale inimii, in atrii, nu sunt conduse in mod adecvat catre camerele inferioare ale inimii – ventriculele. Aceasta poate ameninta viata, pentru ca desi ventriculele au un sistem de backup intrinsec, ce permite inimii sa bata cu un ritm de apromativ 40 de batai pe minut, acesta poate ceda si cauza astfel stopul cardiac total.
Exista diferite tipuri de blocaj cardiac, cu grade diferite de gravitate – de la lipsa totala a simptomelor, pana la lesinuri frecvente si moarte subita. Cei care se situeaza in zona mai grava a spectrului pot avea nevoie de un pacemaker pentru a stimula inima sa bata.

Ce ritm cardiac ar trebui sa ai in mod ideal?

Care este ritmul cardiac normal si ce il influenteaza? 4

Desi ritmul cardiac normal are un interval destul de larg (60 – 100 de batai pe minut), exista din ce in ce mai multe dovezi in sprijinul ideii ca un ritm cardiac situat in partea inferioara a intervalului este mai sanatos.

In cadrul unui studiu de mari dimensiuni, efectuat in SUA, un ritm cardiac mai ridicat a fost asociat cu riscuri mai mari de atac de cord, accidente vasculare, insuficienta cardiaca si moarte prematura din cauze cardiace sau non-cardiace.
La pacientii care au un istoric de atacuri de cord, un puls scazut pare a fi mai indicat, si adesea se administreaza medicatie pentru incetinirea batailor inimii.
Atunci cand facem efort fizic, fie in sala de sport, fie in aer liber, varful ritmului cardiac al celor mai multi dintre noi nu trebuie sa depaseasca 220 minus varsta (practic, pentru o persoana de 30 de ani ritmul cardiac in timpul sportului ar trebui sa fie 190, iar pentru o persoana de 60 de ani -160).

Apa hidrogenată îți crește nivelul de energie

Daca ritmul tau cardiac in timpul efortului fizic este mai mare cu 10-20 decat maximul aferent varstei, motivul poate fi o problema cardiaca.
Incompetenta cronotropica este starea in care inima este incapabila sa isi accelereze ritmul, raportat la cerintele in crestere (activitate sportiva). Evident, este un indicator al unei stari anormale atunci cand inima nu isi poate accelera ritmul atat de mult pe cat ar avea nevoie.
Capacitatea ritmului cardiac de a scadea inapoi dupa efort fizic este, de asemenea, importanta (recuperarea ritmului cardiac), iar daca inima nu poate face asta exista un risc crescut de moarte prematura.

Citeste si: Cardio pentru incepatori: primul pas spre greutatea ideala

Iti poti modifica ritmul cardiac?

Mai important decat a incerca sa ajungi la un ritm cardiac scazut este sa incerci pur si simplu sa faci lucruri care stii ca iti intretin o stare buna de sanatate.
Mult sport (cel putin 30 de minute pe zi de 5 ori pe saptamana, la intensitate moderata), relaxare, o dieta sanatoasa, si mentinerea sub control a tensiunii si a dimensiunilor taliei – toti sunt factori care te pot ajuta sa ai un ritm cardiac normal.
Device-urile portabile sunt excelente in a-ti furniza date despre ritmul cardiac, dar trebuie sa fii constient ca nu sunt intotdeauna exacte, iar daca ai valori anormale, mai ales dublate de alte simptome, ar trebui sa mergi imediat la medic.

Sursa: https://theconversation.com/what-should-my-heart-rate-be-and-what-affects-it-98945

NO COMMENTS

LASA UN MESAJ:

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

SFATURI GRATUITE IN EXCLUSIVITATE

Introdu adresa ta de email mai jos pentru a primi gratuit ultimele articole si promotii de pe topfitness.ro.

Te-ai abonat cu succes!