- Publicitate -Magazin Online Suplimente Nutritive
Home Frumusete & Sanatate De ce dietele repetate duc la ingrasare? Si cum rezolvam situatia?

De ce dietele repetate duc la ingrasare? Si cum rezolvam situatia?

0
138

Persoanele care tin in mod regulat diete au tendinta de a pierde initial din greutate, pentru ca la incheierea perioadei de restrictie alimentara sa revina la greutatea anterioara, ba chiar acumuland mai multe kilograme decat inainte de dieta.
Acest fenomen – cunoscut drept efectul yo-yo al dietelor – este asociat cu schimbari de metabolism si este unul dintre motivele cele mai importante pentru care majoritatea dietelor bazate pe numararea caloriilor dau gres.
Insa motivul care declanseaza aceste schimbari metabolice a ramas un mister. Pana acum.

Grasimea depozitata

Studiile anterioare, realizate pe gemeni identici dar cu obiceiuri alimentare diferite, au aratat ca in mare parte responsabili pentru schimbari sunt factorii non-genetici. Ipoteza de lucru a fost aceea ca atunci cand te ingrasi iti resetezi cumva termostatul interior astfel incat sa corespunda nivelului mai mare de greutate, si astfel atunci cand slabesti corpul tau face tot ce poate pentru a reveni la acel nou punct maxim.
Cercetari recente publicate in “Nature” explica de ce acest lucru se intampla in cazul unor persoane mai mult decat in cazul altora si, foarte important, discuta si despre cum putem scapa de acest efect.

Studiul, realizat de un grup de oameni de stiinta din Israel, a re-creat situatia subiectilor care sufera de pe urma efectului yo-yo pe soarecii de laborator. Cercetatorii au hranit soarecii in cateva cicluri in care au alternat dietele de ingrasare cu diete pentru slabit. Ei au inceput cu portii mari, bogate in grasimi, astfel incat soarecii sa poata fi ingrasati, si apoi au trecut la o dieta bazata pe mese normale si usoare reluand apoi primul regim. Exact ca si in cazul oamenilor, soarecii s-au ingrasat incet incet, comparativ cu alti soareci aflati la diete constante, cu numar similar de calorii, chiar si cu cei care au fost in mod repetat supusi la diete bogate in grasimi.
Soarecii care au manifestat efectul yo-yo si s-au ingrasat mai mult dupa dieta, au avut un consum scazut de energie comparativ cu cei aflati la diete constante, dar au mancat aceeasi cantitate de alimente.
Stim ca aceasta schimbare in metabolism se produce si in cazul persoanelor care resimt efectul yo-yo in urma dietelor. Dar noul studiu a reusit sa inteleaga si motivul pentru care se intampla acest lucru, acordand atentie unui organ neglijat din corpul uman.

De ce dietele repetate duc la ingrasare? Si cum rezolvam situatia? 1

Acest organ, de o greutate aproximativ egala cu cea a ficatulului si localizat in intestinul gros, este microbiomul – cantitatea totala de microbi, cei care depasesc numeric celulele si au de o suta de ori mai multe gene si enzime capabile sa digere mancarea si sa regleze metabolismul si sistemul imunitar. Se pare ca tocmai schimbarile in ceea ce priveste microbiomul intestinal sunt responsabile pentru aparitia efectului yo-yo.

In microbiomul intestinal al soarecilor cu efect yo-yo au fost remarcate diferente comparativ cu soarecii normali – inclusiv o reducere a diversitatii, corelata cu obezitatea si alte probleme metabolice la oameni. Cand specialistii au transplantat acesti microbi de la soarecii cu efect yo-yo la soareci cu greutate normala, carora le-au fost administrate diete obisnuite, acestia din urma s-au ingrasat, demonstrand astfel ca microbii modificati au fost cei responsabili pentru schimbari. Astfel, cercetatorii au putut explica de ce acesti microbi au cauzat ingrasarea, analizand modul in care soarecii au digerat fibra vegetala – dieta lor de baza.

Citeste si: 9 cele mai populare si eficiente diete de slabit

Studiul a relevat ca, dupa dieta, microbii modificati produceau in intestin cantitati inferioare din compusii sanatosi generati de plante – polifenoli (flavonoizi). Acesti polifenoli sunt cheia unui intestin sanatos si motivul pentru care multe alimente intens colorate sunt prietenoase cu intestinul.
Administrarea de polifenoli a fost, de fapt, asociata cu o sanatate mai buna si cu un nivel redus de obezitate. Rezultatul interesant al acestui studiu este acela ca pentru ca vorbim despre implicarea microbilor, schimbarile post-dieta pot fi reversibile.

Cum evitam capcana yo-yo

Cercetatorii au incercat o serie intreaga de metode care sa ii ajute sa reduca acumularea de kilograme la soarecii care au tinut dieta si care se confrunta acum cu efectul yo-yo. In primul rand, le-au administrat acestora antibiotice, care au modificat microbii, crescand nivelul de polifenoli. Acest pas a tratat problema, insa nu a fost considerat o solutie practica in cazul oamenilor. Cercetatorii au testat apoi transplantul de fecale, care a functionat si el, dar care la randul sau a fost considerat prea drastic pentru oameni. Pentru ca administrarea unei tablete este mai sigura si mai usoara, oamenii de stiinta au incercat sa inlocuiasca unii dintre acesti polifenoli specifici cu suplimentarea in cadrul dietei. Din fericire, si aceasta a fost o solutie care a contribuit cu succes la reducerea din nou a greutatii.

Regim de slabit - ce trebuie sa mananci si sa bei pentru a slabi?

Presupunand ca in cazul oamenilor functioneaza un mecanism similar – ceea ce este foarte probabil – rezultatele studiului sunt de la sine intelese.
Slabirea episodica poate fi periculoasa pentru metabolism – afectand microbiomul si ducand la arderea unei cantitati mai mici de energie. Solutia – pana cand vom avea pe piata niste suplimente magice – este sa avem grija de microbiomul organismului nostru atunci cand, dupa o dieta, facem trecerea la alimente normale. In mod deosebit, trebuie sa ii oferim organismului suficiente fibre si alimente bogate in polifenoli, o categorie care, pe langa fructe si legume, include si nuci, seminte, ulei de masline extra virgin, cafea, ciocolata neagra si chiar si cate un pahar de vin rosu.
Cea mai buna abordare atunci cand iti doresti cu adevarat sa slabesti si sa mentii rezultatele pe termen lung este sa eviti dietele intensive si dietele cu calcul caloric, care sunt sortite esecului. In schimb, incearca sa ai o alimentatie diversa, reala, plina de fibre si lasa microbiomul natural sa aiba grija de restul!

Te-ar putea interesa si: 10 greseli frecvente in dietele pentru slabit

NO COMMENTS

LASA UN MESAJ:

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

SFATURI GRATUITE IN EXCLUSIVITATE

Introdu adresa ta de email mai jos pentru a primi gratuit ultimele articole si promotii de pe topfitness.ro.

Te-ai abonat cu succes!