Ghid complet Triptofan: surse, rol si cum functioneaza

0
730

Probabil ca ai auzit deja despre Triptofan pana in acest moment. In general, auzim cel mai mult despre el in perioada Sarbatorilor, cand oamenii vorbesc adesea despre faptul ca mesele la care servim preparate din carne de curcan induc o stare de somnolenta.

Desi in mod general asociem triptofanul cu carnea de curcan, el este usor de gasit in multe alte tipuri de carne si alimente. Triptofanul este de fapt foarte util pentru organismul uman, pentru ca el contribuie la secretarea unor hormoni foarte importanti. Din acest motiv, triptofanul se regaseste si in compozitia medicamentelor nootropice. In acest ghid complet vei afla tot ce trebuie sa stii despre triptofan si la ce este el util.

Triptofan – ce este si cum functioneaza?

Triptofanul este unul dintre cei 9 aminoacizi esentiali, pe care organismul uman nu ii poate produce singur,  dar fara de care nu poate supravietui.
Aminoacizii sunt compusi organici care actioneaza ca elemente structurale in organism. Ei sunt, practic, fundatia pe care sunt construiti muschii, tesuturile si celulele din corpul uman. De asemenea, aminoacizii ajuta organismul sa secrete si anumiti hormoni importanti.
Triptofanul este si mai special pentru ca face parte din categoria aminoacizilor esentiali, ceea ce inseamna ca nu poate fi creat de catre organismul uman, ci necesita sa fie obtinut din surse externe. Este necesar, asadar, sa mancam alimente care contin triptofan sau sa includem in dieta noastra suplimente care contin si triptofan.

Care este rolul triptofanului?

Triptofanul are doua functii foarte importante in organismul uman. Mai exact, contribuie la secretarea serotoninei si melatoninei, ambele hormoni foarte importanti.
Serotonina contribuie la reglarea starii de spirit, a apetitului si a programului de somn. Cand nivelul de serotinina scade, este foarte probabil sa resimti schimbari de dispozitie, lipsa a apetitului si schimbari in programul normal de somn.
Melatonina (si intr-o masura mai mica si serotonina) transmit organismului cand trebuie sa se simta obosit si cand trebuie sa fie in stare de alerta. Iata, asadar motivul pentru care este atat de dificil sa ne schimbam programul de somn. Cand incercam sa facem asta, hormonii au nevoie de o perioada de adaptare.
Datorita rolului sau foarte important in crearea acestor doi hormoni, triptofanul este extrem, de important. Daca din diverse motive, nu ai un aport suficient de triptofan, exista riscul ca organismul tau sa nu mai poata secreta acesti doi hormoni.

Care sunt cele mai bogate alimente in triptofan?

La aceasta intrebare foarte multe persoane vor raspunde fara sa stea pe ganduri ca cea mai mare cantitate de triptofan se regaseste in carnea de curcan. Si este cat se poate de fals. Curcanul este o sursa foarte buna de triptofan insa nu este cea mai buna. In cele ce urmeaza vom trece in revista unele dintre cele mai bune surse de triptofan disponibile pe piata, in afara de carnea de pasare.
Semintele. Crezi sau nu, cea mai buna sursa de triptofan sunt semintele. Mai exact semintele de dovleac. In plus, acestea nu sunt numai usor de preparat si de mancat, ci sunt si foarte bune pentru organism. Asadar, e posibil sa obtineti aportul ideal de triptofan fara sa fie necesar sa consumati carne de curcan, foarte bogata in calorii.

Soia. Soia este si ea o sursa foarte buna de triptofan. La fel ca si semintele, soia este de asemenea si o sursa mult mai sanatoasa de triptofan. Pe langa triptofan, soia mai contine si cantitati mari de proteine, vitamine si minerale.
Branza. Exista diferite tipuri de branza care contin triptofan in cantitati mari. De departe, branza cu cel mai mare nivel din acest aminoacid este mozzarella. Pe locul 2 se afla parmezanul si branza cedar. Alte branzeturi populare printre care Gouda, branza elvetiana si branza Romano au si ele niveluri mari de triptofan.
Carnea rosie. Desi in general asociem carnea de curcan cu triptofanul, carnea rosie precum cea de vita, miel sau porc au de fapt mai mult triptofan decat curcanul sau puiul.
Lista de alimente care contin triptofan poate continua, insa am vrut sa oferim doar cateva exemple de alimente cu continut mare din acest aminoacid, in afara de carnea de pasare, care nici macar nu este cea mai buna sursa de triptofan. Exista online foarte multe liste de alimente cu continut de triptofan, pe care le puteti studia.

Exista legatura intre triptofan si starea de somnolenta?

Am mentionat cate ceva despre credinta populara ca triptofanul este responsabil pentru o oarecare stare de somnolenta. Insa nu este 100% adevarat.
Desi triptofanul contribuie la secretarea serotininei si melatoninei, care afecteaza ambele ciclul somnului, acesti hormoni nu te fac pur si simplu sa adormi.
Oamenii au cumva credinta ca daca vor manca alimente bogate in triptofan vor avea imediat o stare de somnolenta si desi acest mit este combatut mereu, inca este unul dintre cele mai rezistente mituri.
Ceea ce te face intr-adevar mai somnoros de sarbatori este pur si simplu catitatea mare de mancare pe care o consumi. Cand consumi o cantitate mare de carbohidrati la o singura masa, organismul secreta insulina si extinde arderea energiei, ceea ce te face sa fii mai somnoros. Asadar, fie ca mananci multa carne de curcan, de miel, de vita sau legume, vei fi la fel de somnoros.

De ce este folosit triptofanul in nootropice?

Pentru cei care nu au mai auzit de aceste medicamente pana acum, nootropicele sunt suplimente esentiale menite sa te ajute sa iti imbunatatesti capacitatile cognitive. Sigur ca asta nu inseamna ca te vei transforma peste noapte intr-un geniu, insa nootropicele te vor ajuta fara doar si poate sa gandesti mai clar si sa te concentrezi mai bine.
Ce legatura are asta cu triptofanul? Ei bine, foarte multe nootropice au in compozitia lor triptofan, iar asta se datoreaza numeroaselor sale beneficii pentru sanatate. In cele ce urmeaza vom vorbi despre cateva dintre aceste beneficii.

Imbunatatirea memoriei. Foarte multe nootropice se lauda ca pot imbunatati memoria pe termen lung si pe termen scurt. Acesta este un domeniu unde triptofanul este de un real folos, pentru ca exista foarte multe studii care indica faptul ca triptofanul are un efect pozitiv asupra capacitatii oamenilor de a-si aminti informatii.
Potrivit studiilor, lipsa triptofanului a fost asociata cu scaderea memoriei episodice. Mecanismele prin care triptofanul imbunatateste memoria nu sunt deocamdata cunoscute, dar aceasta se poate datora faptului ca triptofanul imbunatateste nivelul de serotonina, care la randul sau amelioreaza functiile cognitive.

Triptofan si rolul sau in reducerea anxietatii, tensiunii si iritabilitatii

Nu toti facem fata la fel stresului. Unii oameni sunt capabili sa functioneze perfect in continuare, indiferent cat de stresanta este o situatie anume. In acelasi timp, exista persoane care sunt atat de afectate de stres incat le este distrusa complet capacitatea de concentrare si de a duce sarcinile la indeplinire.
Astfel, pentru a remedia aceasta situatie, exista nootropice care au scopul de a reduce anxietatea si nivelul de stres, astfel incat cei care nu pot face fata stresului, sa se poate concentra in aceste situatii.
Triptofanul pare sa aiba efecte pozitive cand este vorba despre reducerea stresului. De asemenea, se pare ca este foarte eficient in combaterea senzatiei de depresie, care scade si capacitatea de concentrare.
Imbunatatirea starii de spirit si a perspectivelor. Asa cum am mentionat anterior, triptofanul ajuta organismul sa secrete hormoni care apoi regleaza starea de spirit. E de la sine inteles ca o stare de spirit buna si o gandire pozitiva sunt ideale pentru performante mai bune. Daca esti intr-o stare de spirit proasta, va fi mai greu sa reusesti sa te concentrezi pe sarcini si sa retii informatii importante.
De retinut ca nootropicele nu se bazeaza doar pe triptofan pentru a obtine aceste rezultate. Triptofanul este utilizat in combinatie cu alte ingrediente care actioneaza si ele in mod favorabil asupra starii de spirit si reduc nivelul de stres in anumite situatii.

Exista reactii adverse ale suplimentelor cu triptofan?

Pentru ca cea mai mare concentratie de triptofan se gaseste in stomac, majoritatea efectelor adverse ale administrarii de suplimente cu triptofan pot include greata, gaze, lipsa apetitului, senzatie de arsura si voma. E bine ca inainte de a incepe sa iei astfel de suplimente sa stai de vorba cu un medic, pentru ca suplimentele cu triptofan pot interfera cu anumite pastile precum analgezicele sau medicatia impotriva anxietatii.
Administrarea de doze mari de triptofan poate duce la aparitia unei boli rare, dar grave, Sindromul de Serotonina (sindromul serotoninergic), caracterizat prin iritabilitate, puls neregulat si stare de confuzie. Acesta este, iata, inca un motiv pentru care ar trebui sa te adresezi medicului inainte de administrarea de suplimente cu triptofan.

Ghid complet Triptofan: surse, rol si cum functioneaza
5 (100%) 3 vot(uri)

Informaţiile publicate de topfitness.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul Topfitness.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva Topfitness.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LASA UN MESAJ:

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.