Luam sau nu micul dejun? Aceasta e intrebarea!

0
1003
este micul dejun cea mai importanta masa a zilei

La mijlocul secolului trecut, cei mai celebri experti in nutritie ne sfatuiau sa luam mic dejunuri regesti, pranzuri de printi si sa mancam la cina asemeni oamenilor saraci… Sfaturile nutritionistilor au ramas, de atunci, in mintile oamenilor din intreaga lume. Pana de curand, cand ultimele cercetari referitoare la beneficiile pe care le are micul dejun pentru populatia cu varsta adulta au ridicat noi intrebari pe tema “ar trebui intr-adevar sa mancam regeste la micul dejun, sau ar trebui mai degraba sa sarim pur si simplu peste aceasta masa?”…

este micul dejun cea mai importanta masa a zilei

In primul rand, “cea mai importanta masa a zilei” nu este un titlu pe care ar trebui sa il primeasca vreuna dintre mese, fie ca este vorba despre mic dejun, despre pranz sau despre cina. Nu este deloc intelept sa incerci sa definesti, in mod arbitrar, o masa anume ca fiind cea mai importanta, insa e adevarat ca exista o serie de realitati care e posibil sa fi contribuit la faptul ca micul dejun a primit aceasta demnitate aparte.

Daca este, insa, sa analizam aceste idei, devine clar ca unele dintre ele nu au forta doveditoare la care ne-am fi asteptat.


Iata mai jos cateva dintre cele mai frecvente intrebari legate de micul dejun, precum si cateva dintre dovezi. O problema deloc simplu de transat, daca e sa fim sinceri.

Daca sari peste micul dejun vei manca mai mult?

Lipsa de odihna te face sa simti nevoia sa mananci

Stim ca saritul peste micul dejun determina o mai mare sensibilitate a creierului uman la alimentele extrem de gustoase si mai stim ca oamenii mananca adesea mai mult la pranz daca sar peste micul dejun. Dar in situatii de laborator si in studii mai realiste, desfasurate in randul persoanelor cu rutine normale, majoritatea rezultatelor arata ca saritul peste micul dejun duce la un aport zilnic total de energie mai mic decat daca ai manca dimineata.

Asadar, in ciuda unei senzatii mai mari de foame in timpul diminetii, si a unei compensari la pranz, efectele saritului peste micul dejun nu par suficient de grave incat sa ii faca pe oameni sa depaseasca deficitul caloric creat de saritul peste masa de dimineata.

Micul dejun declanseaza metabolismul?

Mancatul stabileste o serie de procese biologice asociate cu digestia si depozitarea mancarii, ceea ce duce la un consum marit de energie, cunoscut drept termogeneza indusa de dieta. Deci, da, micul dejun iti declanseaza metabolismul. Mai mult decat atat, un studiu recent a aratat ca aceasta crestere a consumului energetic este mai pronuntata dimineata decat seara. Numai ca exista o problema majora atunci cand iti pui toate sperantele in acest “imbold”.

Luam sau nu micul dejun? Aceasta e intrebarea! 1

Termogeneza indusa de dieta reprezinta doar un mic procent din alimentele pe care le consumi. Pentru o dieta normala vorbim despre aproximativ 10% din aportul de energie. Cantitatile mai mari de proteine pot ridica acest procent, dar chiar si la valorile sale maxime termogeneza indusa de dieta nu reprezinta decat aproximativ 15% din ceea ce mananci.
Dar putem vorbi despre mai mult decat metabolismul accelerat ca urmare a digestiei.

Noile dovezi publicate de Jurnalul American de Nutritie Clinica au relevat ca cei care au luat micul dejun au folosit mai multa energie prin activitate fizica (in mod special dimineata) decat cei care au sarit peste micul dejun. Asadar, se poate ca saritul peste masa de dimineata sa ii faca pe oameni sa se simta mai putin energici, astfel ca isi reduc nivelul de activitate fizica, chiar fara sa fie constienti.

Saritul peste micul dejun ingrasa?

Saritul peste masa de dimineata este asociat, in general, cu o greutate mai mare si in timp chiar cu depozite mai mari de grasime. Dar asta nu inseamna neaparat ca lipsa micului dejun ingrasa! E posibil ca micul dejun sa fie doar un indicator pentru un stil sanatos de viata si, in sine, sa nu te protejeze deloc de obezitate.

Cateva trialuri aleatorii (in care oamenilor li se atribuie aleatoriu un tip anume de comportament, precum mancatul la micul dejun sau postul la micul dejun, in acest caz) nu au gasit nicio dovada care sa sugereze ca saritul peste micul dejun duce la acumularea de kilograme in plus.
In ciuda asocierilor care se fac intre lipsa mesei de dimineata si ingrasare, experimentele gandite anume sa incerce sa stabileasca o relatie cauza – efect nu au oferit dovezi ca saritul peste micul dejun te face sa acumulezi kilograme in plus.

Citeste si: 18 cele mai bune alimente pentru micul dejun

Dincolo de greutate

Daca am acoperit perceptiile comune legate de mic dejun si greutate, este important sa recunoastem ca exista si alte dimensiuni care trebuie discutate cu privire la prima masa a zilei.

reguli de nutritie esentiale

Termenul mic dejun acopera o gama foarte variata de alimente, de la cereale cu zajar si pana la prajeli. Cercetarile care analizeaza modul in care corpul uman este afectat de diferite tipuri de mic dejun sunt inca in desfasurare.

  • Este posibil ca micul dejun (desigur, in functie de tipul de alimente consumate) sa predispuna mai mult la consumul cantitatilor recomandate de nutrienti.
  • Exista dovezi potrivit carora micul dejun poate imbunatati perfomanta in cadrul activitatilor sportive de anduranta.
  • Micul dejun poate ajuta organismul in ceea ce priveste reglarea concentratiilor de glucoza din sange. Astfel, exista dovezi conform carora saritul peste micul dejun creste hiperglicemia postprandiala (nivelul ridicat de glucoza din sange dupa o masa) in cazul persoanelor care sufera de diabet de tip 2.

Te-ar putea interesa si: Mic dejun sanatos reinventat: oua in viteza

Deci, luam sau nu micul dejun?

Intelepciunea populara generala sugereaza ca da, ar trebui sa mancam la micul dejun. Dar judecand dupa situatia actuala a dovezilor stiintifice, raspunsul simplu este din pacate: “Nu stiu. Depinde.”.
Fie ca esti un consumator convins de mic dejun, fie ca te-ai obisnuit sa sari peste masa de dimineata, retine ca e posibil sa existe avantaje in ambele situatii. Iar, cel mai probabil, raspunsul nu este deloc atat de simplu pe cat ne gandeam noi…

Informaţiile publicate de topfitness.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul Topfitness.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva Topfitness.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LASA UN MESAJ:

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.