Mancatul intuitiv – o abordare anti-dieta pentru pierderea in greutate

0
2460
mancatul intuitiv

Tot mai multi oameni au inceput sa inteleaga si accepte ideea ca dietele – pe care le incepi astazi si le tii o perioada limitata – nu sunt o solutie viabila pe termen lung. De fapt, studiile au aratat ca aproximativ 90 si 95% dintre diete dau gres. Mai mult decat atat, multe diete duc la acumularea kilogramelor in plus prin efectul yo-yo.

Mancatul intuitiv este o abordare alimentara care te ajuta sa slabesti si sa–ti tii greutatea sub control, fara sa-ti privezi corpul de nutrientii necesari bunei functionari.

Studii recente au dovedit ca aceasta abordare alimentara, care presupune un stil de viata normal, pana la urma, fara interdictii daunatoare inclusiv psihicului, are mai multe sanse de a avea succes pe termen lung decat dietele.

Autorii cartii Mancatul intuitiv, dieteticienii Evelyn Tribole si Elyze Resch, numesc aceasta abordare o schimbare la 180 de grade fata de diete. In locul concentrarii intensive pe pierderea in greutate, privarea de alimente, reducerea sau contorizarea caloriilor si eliminarea din dieta a anumitor alimente, scopul mancatului intuitiv este sa ii invete pe oameni cum sa manance intr-un mod care sa le asigure o relatie sanatoasa cu alimentele, o stare buna de sanatate si o greutate ideala. In esenta, obiectivul este acela de a avea un stil de viata sanatos, atat pentru fizic, cat si pentru psihic.

mancatul intuitiv

Principiile mancatului intuitiv

Cercetatorii au pus bazele unui ghid pentru mancat intuitiv, care include o alimentatie bazata pe trairile si procesele interioare, care transmit starea de satietate sau foame, permitand ca uneori sa mananci si in functie de dispozitie, conjuncturi sociale sau momentul zilei, fara a avea sentimente de vinovatie. In plus, se pune accent pe anti-diete si pe un regim de viata bazat pe acceptare si grija fata de sine.

Spre deosebire de cele mai multe diete adoptate de cei care doresc sa slabeasca in timp record, mancatul intuitiv propune un regim alimentar care permite orice alegere culinara.

In principiu, nimic nu iti este interzis si nu exista un numar de calorii pe care sa-l respecti cu sfintenie. Desigur, intelegerea a ceea ce inseamna nutritie si viata activa (care sa includa si activitati sportive) sunt componente importante.

Accentul se pune pe respingerea notiunii de dieta, care atrage dupa sine si eliminarea sentimentelor de vinovatie, a stresului cronic si a pierderii echilibrului si conexiunii cu propriul corp. Practic, atunci cand esti urmarit tot timpul de stresul ca iei in greutate, uiti sa-ti asculti organismul si sa tii cont de nevoile lui.

Odata ce elimini stresul si sentimentul de interdictie din ecuatia pierderii in greutate, mancatul intuitiv iti ofera o conexiune mentala mai buna cu nevoile tale. Acest lucru ii ajuta pe cei mai multi oameni sa faca alegeri alimentare sanatoase mai des, sa asculte semnalele transmise de organism, in privinta momentului cand se simte satul sau infometat si sa-si respecte corpul ca fiind unic, indiferent de forma sa.

Persoanele care adopta acest mod de a se hrani considera ca nu lipsa informatiilor despre ceea ce inseamna nutritie ii face pe oameni sa fie supraponderali si ii impiedica sa slabeasca, ci ca resorturile psihice din spatele acestei probleme sunt principala piedica.

mancatul intuitiv

Initial, au fost voci care s-au declarat sceptice privind posibilitatea de a manageria greutatea corporala fara un plan de alimentatie, fara a numara caloriile si fara a avea interdictii. Studii numeroase au demonstrat insa ca lipsa stresului si a interdictiilor alimentare duce la un mai bun control al greutatii, diminuarea efectului yo-yo, scaderea incidentei dezechilibrelor alimentare si evitarea alegerilor alimentare gresite.

Practic, mancatul intuitiv isi propune ca nu doar prin respingerea ideii de dieta, ci si prin confortul psihologic sa incurajeze un stil de viata mai sanatos, care sa ne impace cu alimentele interzise si sa ne tina la distanta de interdicitii, dezamagiri si acumularea mai multor kilograme decat am avut initial, dupa ce incheiem o dieta.

Pana la urma, ceea ce li se propune oamenilor este sa isi asculte corpul si sa aiba incredere in semnalele transmise de acesta. Cu alte cuvinte, mananca atunci cand iti este foame si opreste-te atunci cand creierul iti transmite senzatia de setietate.

Beneficii dovedite ale mancatului intuitiv

mancatul intuitiv

Rata obezitatii si numarul persoanelor supraponderale se afla intr-o continua crestere, in conditiile in care tot mai multi oameni tin diete in fiecare an. Acest lucru a dus intr-un final la concluzia ca este nevoie de o alta abordare in privinta alimentatiei sanatoase. Multe studii au descoperit implicatiile pozitive ale mancatului intuitiv, printre care se numara un index de masa corporala in scadere, o mentalitate mai sanatoasa in privinta mancarii, niveluri mai scazute de cortizon si o imagine de sine mai buna.

Universitatea din Ohio a publicat un studiu amplu, efectuat asupra unui esantion de peste 1300 de femei, care a urmarit cateva aspecte ale mancatului intuitiv:

  • permisiunea neconditionata de a manca atunci cand le este foame si tipurile de alimente pe care si le-au dorit;
  • hranirea la solicitarea organismului, nu a psihicului;
  • respectarea semnalelor corpului privind momentul in care este infometat sau satul, pentru a intelege cand si cat sa manance.

Femeile care s-au descris ca fiind adepte ale alimentatiei intuitive prezentau un nivel mai ridicat al stimei de sine, al acceptarii propriului corp si a nevoilor acestuia, erau mai satisfacute de viata lor, mai constiente de ele si prezentau niveluri mai scazute de stres privind silueta lor si incadrarea in standardele sociale.

mancatul intuitiv

Multe alte studii au demonstrat ca persoanele care mananca intuitiv sunt mai ferite de efectul yo-yo al dietelor, intruct nu incurajeaza comportamentele care duc la mancat emotional. Acestea nu mananca in lipsa senzatiei de foame, pentru a reduce stresul din cauza factorilor de natura sociala sau ca sa se rasplateasca pentru ca s-au privat de anumite alimente.

Studiile au aratat in unanimitate ca acest stil de viata ajuta la pastrarea unei greutati corporale normale pe termen lung, fara fluctuatii semnificative, un nivel de stres redus si o stare generala de sanatate mai buna.

In plus, hranirea intuitiva poate duce si la niveluri mai mici de stres si cortizon, cunoscut si ca hormonul stresului, care este legat de cresterea in greutate, modificari de dispozitie si probleme cu somnul. Oamenii care se concentreaza pe sanatate, mai presus de greutate, au o stare emotionala mai buna, potrivit studiilor si au o disponibilitate mai mare pentru miscare, posibil fiindca isi apreciaza corpul mai mult si au mai multa energie.

Pasi catre mancatul intuitiva

mancatul intuitiv

  1. Recunosaterea faptului ca dietele minune sau cele foarte restrictive nu functioneaza

Este tentant sa crezi ca exista metode de a pierde in greutate rapid, usor si pe termen lung, luand masuri drastice, eliminand grupe alimentare intregi, reducand in mod radical calorii sau adoptand o dieta saraca in carbohidrati.

Dar, in realitate, cei mai multi nu-si pot depasi barierele naturale si preferintele alimentare pe teremen lung. Asadar, ar fi mai bine ca in loc sa incerci dieta dupa dieta, ajungand intr-un final la acceasi greutate nesatisfacatoare si sa simti ca esuezi in ceea ce-ti propui, sa renunti la diete si sa alegi abordari mai sanatoase.

Nimic nu va inlocui reteta care si-a dovedit succesul in timp: o alimentatie echilibrata, moderatie si multa miscare. Nu trebuie sa fii perfect, dar este indicat sa mananci alimente cat mai santoase, pentru un corp sanatos si o stare de confort psihic.

  1. Asigura organismului suficiente calorii

Cei mai multi experti in mancatul intuitiv spun ca scaderea in greutate ar trebui sa fie un scop secundar, dupa acela de a fi sanatosi si a ne simti bine. Daca vrei doar sa slabesti pentru a arata bine, vei avea numai rezultate temporare si vei ajunge sa te privezi de numarul de calorii de care organismul tau are nevoie pentru a functiona optim. Iar asta va duce, pe termen lung la dereglari metabolice.

In plus, ingerarea de calorii insuficiente va duce la oboseala cronica, stari de lesin, tulburari de concentrare si nevoia de a manca excesiv din cauza schimbarilor biologice.

  1. Evita sa gandesti in termeni de bine si rau despre alimente

Este adevarat ca anumite alimente sunt mai dense in nutrienti decat altele, dar eliminarea anumitor grupe alimentare din dieta iti va provoca frustrare si nefericire.

Adeptii hranitului intuitiv isi propun sa faca pace cu mancarea si sa inceteze lupta cu alimentele. Este clar ca prioritate trebuie sa aiba alimentele sanatoase in fata celor procesate, insa nu-ti fixa ca tel perfectiunea, ci doar un regim de viata echilibrat.

Trebuie sa constientizezi faptul ca atunci cand iti interzici anumite alimente care-ti plac, cu atat mai mult le vei vrea si te vei simti si foarte vinovat daca cedezi tentatiei. De obicei, persoanele care isi refuza anumite alimente au tentatia de a le consuma in cantitati foarte mari atunci cand cedeaza.

  1. Invata sa mananci atunci cand ti-e foame si opreste-te cand te-ai saturat

Sa simti cand esti plin si sa mananci cand iti este foame sunt doua concepte cheie ale hranirii intuitive. Atunci cand ne ascultam corpul ne putem hrani in functie de necesitatile sale, fara a mai simti nevoia sa mancam excesiv dupa o perioada de interdictii sau stiind ca de maine intram la dieta.

Este bine sa mancam pana ne simtim confortabil, nu plini, si sa ne asezam la masa inainte de a fi lihniti pentru a nu fi tentati sa mancam excesiv.

Nu trebuie sa mancam ceva doar pentru ca este pe masa, nici sa mancam lucruri care nu ne plac.

  1. Gaseste modalitati de a manageria stresul fara a utiliza mancarea

Este important sa realizam ca indiferent de ceea ce se intampla in viata noastra, stresul nu va rezolva aceasta problema. Si chiar daca pe moment ne vom simti bine, a doua zi cu siguranta ne vom simti rau de la mancatul excesiv sau vinovati pentru ca am mancat alimente care ne fac rau.

In schimb am putea incerca sa facem miscare, sa meditam, sa scriem un jurnal sau sa ne petrecem timpul cu cei dragi.

Informaţiile publicate de topfitness.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul Topfitness.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva Topfitness.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LASA UN MESAJ:

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.