Trigliceridele: motiv de ingrijorare sau nu?

0
307

Trigliceridele sunt unul dintre tipurile de lipide (grasimi) existente in mod normal in sange. Atunci cand mancam, organismul nostru transforma in trigliceride orice calorie de care nu are nevoie imediat. Trigliceridele sunt stocate in celulele de grasime, fiind eliberate mai tarziu de catre hormoni, pentru a asigura cantitatea necesara de energie intre mese.
Trigliceridele pot fi unul dintre semnele sindromului metabolic, o afectiune care mareste riscul aparitiei unui atac de cord sau unui accident vascular.

Profilul lipidic – asigurarea pentru sanatatea inimii

Modul cel mai sigur in care poti depista din timp existenta riscului de boli cardiovasculare este profilul lipidic – analiza de sange care genereaza valorile exacte ale colesterolului total, colesterolului “bun” HDL, colesterolului “rau” LDL si ale trigliceridelor.
Analiza se face dupa un repaus alimentar obligatoriu de 9-12 ore, astfel incat rezultatele sa fie cat mai precise. Profilele lipidice au devenit din ce in ce mai populare datorita accentului care se pune in ultima vreme asupra colesterolului rau LDL, care poate fi, iata, calculat cu ajutorul profilului lipidic.

HDL sau colesterolul bun

Trigliceridele: motiv de ingrijorare sau nu? 1

Ideea cu HDL este foarte simpla: concentratiile mai mari sunt mai bune decat cele mai mici. Un nivel ridicat de HDL se traduce in general printr-un risc scazut de boli cardiovasculare. Un nivel al HDL in jur de 40 si mai putin (50 in cazul femeilor, pentru ca nivelul mediu de colesterol HDL are tendinta de a fi mai ridicat in cazul femeilor) poate insemna un risc mai mare de boli cardiovasculare, in functie, insa, si de nivelul colesterolului LDL.
Multi ani medicii au folosit intervale pentru a evalua nivelul colesterolului bun HDL. Astazi, ei evalueaza riscul in functie de un context intreg, in care nivelul HDL este pus in corelatie cu existenta altor factori de risc. Persoanele cu un nivel crescut al trigliceridelor au in general si un nivel scazut al colesterolului bun, HDL. Factorii genetici, diabetul de tip 2, fumatul, noptile pierdute si un stil de viata sedentar pot fi cu totii factori determinanti ai scaderii nivelului de colesterol bun.

Citeste si: Compozitia corporala. Procentajul sanatos de tesut gras.

Trigliceridele

Trigliceridele sunt forma chimica in care exista majoritatea grasimilor, atat in alimente cat si in organism. Nivelul normal al trigliceridelor variaza in functie de varsta si de sex.
Persoanele cu un un nivel ridicat al trigliceridelor au adesea un nivel crescut al colesterolului total, aceasta implicand un nivel ridicat de colesterol rau LDL si un nivel scazut de colesterol bun, HDL. Multe persoane care sufera de boli de inima sau de diabet au, de asemenea, un nivel crescut al trigliceridelor.

Printre factorii care pot contribui la un nivel ridicat al trigliceridelor se numara obezitatea sau excesul de greutate, inactivitatea fizica, fumatul, precum si o dieta foarte bogata in carbohidrati (peste 60% din numarul total de calorii). Acesti factori pot fi remediati cu ajutorul unor schimbari in modul de viata. Bolile pre-existente sau tulburarile genetice pot fi si ele cauza unui nivel ridicat al trigliceridelor.

Pana de curand trigliceridele erau mai putin analizate atunci cand medicii evaluau riscurile privitoare la eventuale boli cardiovasculare. Nu exista dubiu ca nivelurile extrem de ridicate (1000 mg/dL sau mai mult) te duc cu gandul la probleme si pot determina aparitia pancreatitei acute.
Dar cum ramane cu un nivel de trigliceride mai scazut de atat? Dovezi recente sugereaza ca este indicat sa incerci sa reduci nivelul de trigliceride daca acesta este mai mare decat nivelul normal, mai ales daca suferi de boli de inima sau daca ai alti factori de risc, precum diabet, tensiune ridicata sau daca esti fumator.

Potrivit Programului National de Educatie in privinta Colesterolului din SUA, valorile de referinta pentru trigliceride indica drept normal un rezultat sub 150 mg/dL, la limita superioara a intervalului un rezultat intre 150 si 199 mg/dL, in timp ce un rezultat cuprins intre 200 si 499 mg/dL este considerat mare si peste 500 mg/dL foarte mare.

LDL sau colesterolul rau

Trigliceridele: motiv de ingrijorare sau nu? 2

Pentru ca LDL este colesterolul rau, un nivel scazut de LDL este considerat bun pentru starea ta de sanatate.
In trecut, medicii se bazau pe anumite intervale de referinta pentru LDL. Astazi ei considera ca nivelul LDL este unul dintre factorii in functie de care se poate evalua riscul de boli cardiovasculare. Mai mult, ultimele instructiuni ale Asociatiei Americane a Inimii sustin aceasta abordare integrata.
O dieta bogata in grasimi saturate si trans este nesanatoasa pentru ca are tendinta de a ridica nivelul colsterolului LDL.

Colesterolul seric total

Aceasta componenta a analizelor tale este practic o combinatie intre mai multi parametri. Colesterolul seric total este calculat adaugand nivelurile de colesterol HDL si LDL, plus 20% din nivelul de trigliceride. Inca o data, “intervalul normal” este mai putin important decat riscul general de boli cardiovasculare. Asemeni nivelului de colesterol LDL si HDL nivelul total de colesterol seric trebuie analizat in context cu alti factori de risc cunoscuti. Astfel, medicul poate recomanda o abordare de tratament in functie de toate aceste valori.

Semne ale sindromului metabolic

Trigliceridele: motiv de ingrijorare sau nu? 3

Persoanele care sufera de sindrom metabolic au o predispozitie de cateva ori mai mare catre atac de cord sau accident vascular. In plus, riscul de a face diabet este chiar mai mare de atat.
Un sindrom este, prin definitie, un grup de semne si simptome care apar in acelasi timp, din pricina unei afectiuni de baza.
Pentru sindromul metabolic, acest grup de semne si simptome include obezitate abdominala (stabilita in functie de valoarea circumferintei abdominale), hipertensiune arteriala, hiperglicemie, un nivel scazut al colesterolului bun HDL si da, un nivel ridicat al trigliceridelor.
Vestea buna este ca, o data cu constientizarea sindromului metabolic, medicii incep sa acorde mai multa atentie si nivelului de trigliceride, drept unul dintre semnele acestuia.

Trigliceridele actioneaza pe cont propriu

Colesterolul bun HDL si trigliceridele sunt conectate din punct de vedere metabolic, fiind adesea proportionale. Astfel, odata cu cresterea nivelului de trigliceride, apare si scaderea colesterolului bun HDL, si invers.
Insa lucrurile nu se intampla intotdeauna astfel. Oamenii pot avea un nivel crescut de trigliceride “izolat”, fara ca nivelul de HDL sa scada, iar cercetarile actuale arata ca un nivel ridicat de trigliceride este un factor independent de risc pentru bolile cardiovasculare, indiferent care este nivelul colesterolului bun HDL.

Ce poti face?

Multi dintre pasii pe care ii poti face pentru a avea un nivel scazut de trigliceride sunt aceiasi pe care ii facem cu totii in general pentru a ne proteja inima si sanatatea per ansamblu.
Astfel, daca esti supraponderal, incearca sa mai slabesti cateva kilograme. Fa exercitii fizice in mod regulat (genul de miscare care determina accelerarea ritmului cardiac). Limiteaza aportul de grasimi saturate din carne si din produse lactate. Fii atent la cantitatea de alcool consumata, pentru ca si consumul moderat de alcool creste vertiginos nivelul trigliceridelor.

Cat despre dieta, trebuie sa retii intotdeauna ca o dieta bogata in carbohidrati si/sau saraca in grasimi va creste nivelul trigliceridelor si va scadea nivelul HDL.
Daca iei statine pentru scaderea nivelului de colesterol rau LDL, un beneficiu aditional al acestora poate fi si reducerea nivelului trigliceridelor. In functie de doza, statinele pot scadea nivelul trigliceridelor cu 20-40%.
Grasimile Omega 3 din peste si capsule cu ulei de peste sunt o alta optiune care te poate ajuta sa reduci nivelul trigliceridelor. Pentru un nivel foarte ridicat al trigliceridelor, medicul tau iti poate prescrie o doza mare de medicatie cu Omega 3.

Te-ar putea interesa si: Colesterolul “rau” si alimentele indicate

Informaţiile publicate de topfitness.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul Topfitness.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva Topfitness.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LASA UN MESAJ:

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.