Mersul pe role sau pe patine cu rotile – o forma de antrenament eficienta sau doar o activitate recreativa?

0
79

Esti in cautarea unei noi modalitati de a face miscare? Rolele si patinele cu rotile au parte de o revenire majora. Mai ales dupa perioada de pandemie, rolele si patinele cu rotile au devenit din ce in ce mai populare in randul persoanelor de toate varstele. Si nu doar in parcuri si pe strazi, ci si pe TikTok, unde clipurile video de acest fel devin virale.

Cum sa arzi calorii fara sa ajungi neaparat la sala?

Multi dintre noi ne-am obisnuit sa mergem pe jos in pauzele de la serviciu, sa ardem calorii si sa fim mai activi in aer liber, inca din perioada pandemiei. Pentru ca ne indreptam catre zile mai calduroase, poate ca esti in cautarea unui mod mai distractiv de a face miscare. Fiind un antrenament full body cardio si de forta, mersul pe role este un mod sanatos pentru inima de a iesi in aer liber si de a face miscare. Poate fi exact genul de antrenament de care ai nevoie pentru a profita la maxim de timpul tau de miscare.

La fel ca in cazul multor sporturi recreative, cand inveti sa te dai pe role poti incepe sa o faci zilnic. Indiferent ca te dai pe role pentru distractie sau catre o destinatie anume, Asociatia Americana a Inimii recomanda mersul pe role ca modalitate de a te mentine activ si de a-ti mentine o buna sanatate a inimii. In plus, pentru ca mersul pe role reprezinta un antrenament aerob full-body, cercetarile arata ca iti va imbunatati forta musculara si forma fizica.
O alta veste buna este ca nu trebuie sa ai neaparat 30-60 de minute de mers pe role pentru a te bucura de efectele pozitive ale acestei activitati pentru starea de spirit. Conform Asociatiei pentru Anxietate si Depresie din America, doar aproximativ cinci minute de antrenament aerob sunt suficiente pentru a incepe sa stimuleze efectele anti-anxietate.
E adevarat ca sporturile pe role pot parea intimidante pentru unii dintre noi, insa nu trebuie neaparat sa fie asa! Daca vrei sa te apuci de acest sport – fie ca mod de a-ti varia regimul de fitness, fie ca mod de a fi mai popular – dar nu stii de unde sa incepi, ai mai jos tot ce trebuie sa stii despre aceasta forma de miscare.

Mersul pe role este o forma buna de exercitiu?

Mersul pe role sau pe patine cu rotile – o forma de antrenament eficienta sau doar o activitate recreativa? 7

Mersul pe role este o forma excelenta de exercitiu, pentru ca este un tip de antrenament cardio si in plus, confera o stare de spirit foarte buna. In plus, mersul pe role este recunoscut si recomandat ca forma de exercitiu aerob de catre Asociatia Americana a Inimii (AHA).
Daca mergi pe role la o intensitate moderata, te poti astepta sa arzi intre 200 si 300 de calorii in 30 de minute. Evident, numarul total de calorii arse variaza intotdeauna in functie de intensitate, teren si de greutatea pe care o ai.

Daca te intrebi care este mai benefic, dintre mersul pe role si mersul pe patine cu rotile, ei bine… nu exista studii care sa compare in mod direct cele doua tipuri de patinaj, dar cercetarile sugereaza ca rolele (ghetele cu rolele dispuse in linie sau “inline skating”) pot oferi o forma extrem de eficienta de exercitii cardio. Aceasta forma de miscare te poate ajuta si sa iti dezvolti echilibrul – un studiu a constatat ca dupa numai 12 lectii de mers pe role, elevii de clasa a cincea au avut un echilibru mult mai bun. In plus, acest exercitiu foloseste si intareste muschii trunchiului si partea inferioara a corpului.
Exista mai multe moduri de a te bucura de mersul pe role sau pe patine cu rotile. Mersul pe role pe distante mari, sau deplasarea dintr-o destinatie in alta, este doar o optiune. Alte posibilitati includ roller derby, parkuri de skating si dans pe role. Deci, daca mersul pe role pe distante mari nu suna potrivit pentru tine, exista totusi si alternative care ofera aceleasi beneficii pentru sanatate.

Beneficiile mersului pe role sau pe patine cu rotile

Mersul pe role sau pe patine cu rotile – o forma de antrenament eficienta sau doar o activitate recreativa? 8

Inca te mai gandesti daca e cazul sa incerci sporturile pe role ca forma de antrenament? Iata mai jos cateva dintre beneficiile impresionante pe care le are aceasta activitate atat de trendy.

Este un exercitiu aerob

Antrenamentul cardio previne mai multe boli cronice, promoveaza un stil de viata sanatos, imbunatateste functia cognitiva, imbunatateste sanatatea mintala si previne accidentarile viitoare.

Este un exercitiu full-body

Exercitiile full-body lucreaza mai multi muschi, in special trunchiul, fesierii, muschii hamstrings, cvadricepsul si gambele, iar miscarile impuse de mersul pe role te obliga sa iti folosesti toti acesti muschi de fiecare data cand ridici picioarele pentru a te deplasa.
Mersul pe role construieste rezistenta trunchiului si imbunatateste stabilitatea in partea inferioara a corpului. De asemenea, imbunatateste forta si mobilitatea partii superioare a corpului, datorita miscarii de pompare si balansare a bratelor. Cand iti rotesti trunchiul folosind muschii acestuia, iti folosesti de asemenea si umerii si bratele pentru a te propulsa inainte. Picioarele si fesierii te imping si ele inainte. Insa miscarea nu este numai inainte, ci si stanga-dreapta, astfel ca mersul pe role iti va imbunatati si mobilitatea si forta soldurilor. Cvadricepsul, muschii hamstrings, gambele, fesierii si soldurile lucreaza la unison atunci cand incepi sa te dai pe role, cand vrei sa te opresti, sa accelerezi si sa incetinesti.
Acest tip de miscare este ca si cum ai folosi o eliptica sau alt aparat cardio la sala dar si mai bine de atat, pentru ca vei lucra cu ambele picioare atat stationar cat si in miscare. In plus, stabilitatea necesara la nivelul gleznelor, gambelor si picioarelor este mai importanta decat daca ai tine talpile pe sol atunci cand alergi pe un aparat cardio.

Imbunatateste echilibrul si coordonarea

Acest lucru poate ajuta la postura si poate preveni accidentarile ce ar putea aparea.

Te incurajeaza sa petreci timp in natura

S-a dovedit ca timpul petrecut in aer liber reduce nivelul de cortizol, imbunatateste imunitatea si sanatatea mintala.

Este o activitate sociala

Conexiunea sociala promoveaza sanatatea si starea de bine. De asemenea, te conecteaza cu comunitatea de skateri, in care poti gasi oameni care doresc sa te ajute sa te simti bine si sa te distrezi.

Este un skill nou

Dobandirea unei abilitati noi creeaza noi cai neuronale in creier, prevenind pierderea memoriei, declinul cognitiv si bolile cognitive.

Patinajul pe role sau pe patine cu rotile pentru incepatori

Mersul pe role sau pe patine cu rotile – o forma de antrenament eficienta sau doar o activitate recreativa? 9

 

1. Alege intre role si patine cu rotile

Atat mersul pe role cat si mersul pe patine cu rotile sunt hobby-uri uimitoare, insa in acelasi timp si doua sporturi complet diferite. Poti avea nevoie de mai mult timp sa iti mentii echilibrul pe role si sa te simti invincibil mergand cu acestea. Desi ambele tipuri de sporturi implica roti, ele necesita doua forme complet diferite de echilibru, stabilitate si coordonare.
Le poti incerca pe ambele inchiriind intai rolele si patinele cu rotile si decizand apoi ce ti se pare mai natural, inainte de a investi intr-o pereche de role sau de patine cu rotile.
Patinele cu rotile au patru roti, aliniate precum rotile masinii: doua in fata si doua in spate. O baza metalica mai lata face ca rotilele sa fie ceva mai accesibile pentru incepatori. Cand vei sta pe loc te vei simti mai stabil, datorita bazei rotilei. Insa e mai dificil sa cresti viteza cu patine pe rotile decat pe role.
Majoritatea rolelor (in-line skates) au patru roti asezate in linie, din fata catre spate si o frana in spatele ultimei roti, iar partea superioara a rolei (gheata) este strans fixata pe picior. Rolele iti permit sa te deplasezi mai lin si mai rapid.
Atat pentru copii cat si pentru adulti, este recomandabil sa incepi intai pe patine cu rotile si sa treci la role abia atunci cand te vei simti mai confortabil si mai stabil pe roti.

2. Siguranta este primordiala

Inainte de orice, poarta protectie pentru cap, maini, coate si genunchi, indiferent cat de putin ti-ai propus sa mergi cu rolele. Una e sa cazi si sa te julesti la un genunchi si alta e sa cazi pe o incheietura sau sa aterizezi in cap, ceea ce poate insemna o accidentare destul de traumatizanta. Cele mai frecvente motive de cadere sunt pierderea echilibrului sau incercarea de a vira pentru a evita o ciocnire sau un obiect care iti sta in drum.
Poti cadea chiar si de la primul pas… Caderea face parte din procesul de invatare, asa ca accepta si poticnirile si caderile, pentru ca pana la urma acestea te vor ajuta sa iti mentii echilibrul.
In general cel mai bine este sa cazi in fata, pe maini si pe genunchi (pe genunchere) decat pe spate (adica in fund), asa ca mentine-ti greutatea pe degetele de la picioare, mai degraba decat pe calcaie. Exerseaza caderi in fata pe iarba, astfel incat sa fii mai pregatit atunci cand vei cadea pe o suprafata dura.

3. Cauta suprafete netede

Mersul pe role cat mai lin si fara probleme necesita suprafete netede. Evita suprafetele neuniforme, suprafetele cu frictiune mare (cum ar fi noroiul, iarba sau suprafetele cauciucate), pietrisul si gropile, pentru ca acestea nu iti vor permite deplasarea adecvata. Poti incerca sa mergi intr-un skate park sau pe o pista de biciclete unde stii ca nu vei da peste aceste obstacole. De asemenea, poti incerca sa te dai cu rolele si intr-o parcare sau chiar pe un teren de tenis. Asigura-te ca alegi un loc bine luminat, fara trafic sau obstacole in drum. Evita sa te dai pe role cand ploua, pentru ca suprafetele alunecoase te pot face sa cazi mult mai usor.
Daca trebuie sa te descurci pe un teren denivelat, ai la dispozitie cateva optiuni. Una dintre cele mai bune modalitati de a curata zona este sa te apleci inainte si sa mergi pe franele din fata ale rolelor. Daca te simti inconfortabil, incearca sa indoi genunchii astfel incat sa fii cat mai aproape de pamant si sa faci pasi laterali mici pe terenul denivelat.

4. Deplaseaza-te cu incredere

Daca inveti cum sa mergi pe role sau pe patine cu rotile, tot secretul este increderea. Vei incepe de la deplasari mici si vei ajunge treptat pana la piste de biciclete pentru deplasari de 15-20 de minute. E normal sa te simti in afara zonei de confort atunci cand incerci ceva pentru prima data, mai ales ca faptul ca ai patru roti legate de fiecare picior te face vulnerabil. Insa increderea in tine se va traduce intr-o pozitie mai puternica si intr-un echilibru superior si un plus de elan. Retine ca totul este sa te distrezi!

5. Ia cu tine un prieten

Mersul pe role sau pe patine cu rotile sunt sporturi excelente, atat din punct de vedere social, cat si din punct de vedere al sigurantei, mai ales daca le faci alaturi de un partener. In plus, sunt activitati foarte la indemana atunci cand ai chef sa te vezi cu prietenii, dar vrei in acelasi timp si sa ramai activ. In plus, rolele te pot ajuta intotdeauna sa iti faci noi prieteni cu hobby-uri similare cu al tau.

6. Imbraca-te adecvat

Desi mersul pe role si pe patine cu rotile sunt activitati minunate pentru a face o declaratie de moda, nu purta totusi lucruri care iti sunt foarte dragi cand esti la inceput. Alege, in schimb, imbracaminte confortabila si cool, dar pentru care sa nu suferi daca se strica de la o cadere.

7. Nu uita: pantele sunt dificile pe role

Un sfat extrem de important pentru incepatori este sa eviti pantele, pana cand nu te vei simti extrem de confortabil din punct de vedere al echilibrului si pana cand nu ai o strategie de oprire. E important sa nu permiti sa iei prea multa viteza cand cobori o panta, pentru ca poate fi foarte dificil sa te mai opresti. Daca ai in fata un deal care trebuie neaparat coborat, incearca sa te tii de ceva sau, in cel mai rau caz, da-ti jos rolele si coboara fara ele, pentru a evita sa pierzi controlul asupra picioarelor.

8. Cauta balustrade sau alte forme de sprijin

Balustradele sunt cele mai bune. E mult mai usor sa iti mentii echilibrul daca ai ceva de care sa te tii. Ele te pot ajuta sa iti tii echilibrul, sa te opresti, sa reduci din viteza sau doar sa simti ca detii mai mult control.

Cum sa te opresti cand mergi pe role

 

Inainte de a incepe sa te dai la modul serios cu rolele, asigura-te ca ai o tehnica adecvata de franare, cu care sa te simti confortabil. Una dintre cele mai bune modalitati de a te opri este sa tragi un picior in spate in pozitie orizontala, o tehnica celebra si sub denumirea de “franare in T”.
Daca esti pe patine cu rotile si vrei sa franezi, intinde bratele pe laterale, indoaie genunchii, muta-ti greutatea pe o parte si apoi intinde piciorul opus in spate (orientand piciorul astfel incat frana din fata sa fie orientata in jos) si taraste-l pe sol pana cand vei simti ca te opresti.
Daca esti pe role, ai la indemana cateva optiuni de franare.
Poti folosi frana din spatele rolei – trebuie doar sa intinzi bratele in fata umerilor, sa indoi genunchii, sa impingi oricare dintre picioare in fata si sa ridici degetele de la picioare, astfel incat frana sa vina in contact cu solul.
De asemenea, poti incerca si franarea in T, care implica intoarcerea piciorului din spate perpendicular pe cel din fata pentru a forma un T. Indoaie apoi piciorul din fata si taraste piciorul din spate pe sol pana cand te opresti.
Optiunea finala este cunoscuta si ca franare in plug. Este practic acelasi concept ca si la rotile: indoi genunchii, departezi piciaorele si intorci talpile catre interior pana cand te opresti.

Concluzia

Mersul pe rol sau pe patine cu rotile sunt forme de sport eficiente si distractive, dar ele necesita rabdare si exercitiu. Majoritatea oamenilor nu vor stapani acest sport imediat, asa ca nu te lasa batut daca ti se pare greu la inceput. Poate fi nevoie de cateva luni ca sa te consideri un skater experimentat si chiar si asa vei avea tot felul de suisuri si coborasuri. Asa ca nu te lasa, pune-ti rotile in miscare si bucura-te de procesul de invatare. Si nu ti-ar strica sa iti faci si cateva poze pentru Instagram.

Multumim pentru vot!
Informaţiile publicate de topfitness.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul Topfitness.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva Topfitness.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LASA UN MESAJ:

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.