- Publicitate -Magazin Online Suplimente Nutritive
Home Exercitii & antrenament Exercitii Aparatele de ramat. Tot ce trebuie sa stii.

Aparatele de ramat. Tot ce trebuie sa stii.

0
1041

In mod cert esti familiarizat deja cu echipamentele sportive precum benzi de alergare sau biciclete de fitness. Insa cat de multe stii despre aparatele de ramat?

Desi acest gen de aparat pentru fitness nu are (inca) acelasi grad de popularitate atins de unele dintre favoritele publicului de toate varstele, in mod cert se afla pe un trend ascendent.

Pentru cei care stiu despre ce este vorba, nu e greu deloc de inteles de ce. Aparatele de ramat, la fel ca multe alte aparate de fitness, sunt un mod static de a mima o activitate/program de antranament ce implica o miscare si deplasarea dintr-un punct A intr-un punct B, doar ca o faci stand pe loc.

In mod cert acesta nu este un concept revolutionar, insa antrenamentul in sine este diferit si uneori mai benefic decat cel pe care il faci cu alte aparate. Iar, in plus, aparatele de ramat sunt, de asemenea, si destul de distractive.

Te-am facut curios? Asa ar trebui. Daca iti pui intrebari cu privire la aparatul de ramat pe care il vezi la sala, sau daca esti pur si simplu curios in legatura cu motivele pentru care cineva l-ar folosi, esti in locul potrivit.

Acest articol te va purta prin toate informatiile de baza pe care ar trebui sa le stii despre aparatele de ramat, inclusiv cum functioneaza, de ce sunt create si ce iti pot oferi in calatoria ta prin lumea fitness-ului.

Ce sunt aparatele de ramat?

In cuvinte cat mai simple, aparatele de ramat sunt aparate de antrenament ce imita miscarile asociate cu vaslitul la o barca. Mai exact, miscarea pe care o vei face lucrand la acest aparat este similara cu miscarile de vaslit folosite de catre echipajele de canotaj de performanta.

Miscarile de vaslit pot varia in functie de tipul de aparat la care lucrezi. Unele ofera o miscare de vaslit extrem de similara cu originalul, in timp ce altele preiau ideea dar adauga o alta turnura pentru a o face mai fezabila pentru stilul lor si pentru designul aparatului.

Analizand diferite tipuri de aparate de ramat, vei vedea ca unele pun accentul mai mult pe anumite grupe musculare, comparativ cu altele, dar toate urmeaza aceeasi idee generala.

Exista insa si anumite tipuri de aparate, proiectate pentru a fi folosite ca aparate de antrenament pentru canotorii de performanta, atunci cand nu pot lucra in apa sau in barca, alaturi de colegii de echipa sau de partenerii de antrenament.

Cum functioneaza aparatele de ramat?

Asa cum ne arata si numele, aceste aparate sunt proiectate in asa fel incat sa mimeze o miscare de ramare din sezand. Pentru ca nu exista apa pe care sa plutesti, vei misca inainte si inapoi scaunul aparatului de ramat, simultan cu activarea manerului sau manerelor, intr-o miscare de ramare (vaslire).

Aceasta miscare implica zona superioara a corpului si spatelui, insa implica si picioarele, folosite pentru a impinge la fiecare vaslit. Aparatele de ramat pot varia in functie de design si de tipul lor, dar toate folosesc un gen de rezistenta pentru a oferi un antrenament adecvat.

Istoria vaslitului si aparatelor de vaslit

Conceptul si implementarea vaslitului ne duc inapoi in timp, in urma cu cateva mii de ani, in perioada in care oamenii foloseau padele pentru a actiona diferite tipuri de barci.

Mai tarziu, in jurul anului 500 I.H au fost inventate vaslele, care au inceput sa schimbe abordarea. In jurul anului 1100 dupa Hristos, echipajele de vaslit au devenit un mod popular de a propulsa barcile cu panze in conditii meteo nefavorabile, si pentru a se apropia de tarm inainte de o batalie. Aceasta a condus la dezvoltarea vasului de lupta trirema, care depinde de 170 de vaslasi impartiti pe trei niveluri, pentru a actiona ambarcatiunea.

Vaslitul este inca folosit in diferite forme in lume, fie ca este vorba despre plimbari de agrement cu barca cu doua vasle, fie ca este vorba despre echipaje olimpice de canotaj.

Aparatele de ramat au fost dezvoltate initial ca mod de antrenament pentru canotorii de performanta in afara apei, dar apoi designerii acestui tip de aparate au realizat rapid ca practic oricine poate beneficia de ele, datorita naturii exercitiilor pe care le poti face cu ajutorul lor.

In cele din urma, producatorii de echipamente sportive au avut ideea stralucita de a crea propriile aparate de ramat pentru publicul larg, si iata-ne in punctul in care ne aflam astazi.

Citeste si: Exercitii spate – antrenamentul perfect pentru un spate lat si solid

Tipuri de aparate de ramat

Aparatele de ramat erau odinioara destul de limitate in ceea ce priveste sfera de aplicare si varietatile disponibile, dar acum exista patru tipuri majore de astfel de aparate pe piata de profil, fiecare cu propriile sale avantaje si moduri de operare.

1. Aparatele de ramat cu aer

Aparatele de ramat lucreaza pe baza de rezistenta, iar la aparatele de ramat cu aer, asa cum sigur ti-ai dat deja seama, rezistenta este reprezentata de… aer.

Aceste aparate folosesc o roata care se invarte impotriva fortei vantului, pentru a crea rezistenta. Cu un aparat de ramat cu aer, la fiecare miscare de vaslire, energia este transferata rotii conectate, care incepe sa se invarta in directia opusa. La majoritatea modelelor, cu cat vaslesti mai tare, cu atat roata se invarte mai repede, ceea ce mareste rezistenta.

Rezultatul este un antrenament lin, fluid, care iti permite sa ajustezi rezistenta si intensitatea din mers, si ofera o senzatie similara cu cea pe care o ai atunci cand vaslesti pe apa. Aceste aparate de ramat sunt simple din punct de vedere mecanic si necesita o intretinere destul de limitata. In plus, de cele mai multe ori sunt destul de accesibile ca pret.

Aparatele de ramat cu aer sunt excelente pentru exercitii si in general sunt cele mai populare tipuri de astfel de aparate pe care le vei gasi in sali de sport si in centre de sanatate. Singurul lor dezavantaj, daca poate fi numit asa, este zgomotul pe care il produce roata, in principiu similar cu un ventilator zgomotos.

Aceasta nu este, insa, o problema, decat daca vrei sa faci sport in liniste sau daca pur si simplu nu vrei sa fii nevoit sa dai drumul la TV sau la muzica.

2. Aparatele de ramat cu apa

Aparatele de ramat cu apa sunt fara indoiala cea mai avansata forma de aparat de vaslit si merg cel mai departe in termeni de recreere a senzatiei si miscarii vaslitului propriu zis intr-o barca. Acestea sunt printre aparatele de exercitii unice pe care le vei vedea, pentru ca ele combina maiestria lucraturii si materialele organice cu o forma naturala de rezistenta: apa.

Sunt facute din lemn, ceea ce le confera o estetica naturala si sunt o gura de oxigen pe langa ansamblurile din metal si plastic pe care le gasesti in fiecare sala din lume.

Configuratia unui aparat de ramat cu apa imita miscarea standard de vaslit, partea de sezut alunecand in spate in timp ce tragi de manere si impingi cu picioarele.

Manerele sunt conectate la un fel de roata aflata intr-un rezervor cu apa, si care este invartita de cate ori “vaslesti”. Rezistenta este foarte comparabila cu cea pe care o ai atunci cand folosesti vaslele in apa si creaza un antrenament fluid si solicitant, ce lucreaza o buna parte a corpului.

Constructia din lemn ajuta la atenuarea vibratiilor, ceea ce face ramatul cu apa incredibil de silentios si de lin. Tot ce vei auzi atunci cand folosesti un astfel de aparat este clipocitul usor al apei.

Sunt aparatele preferate de antrenament pentru canotorii de performanta si le poti gasi adesea in multe sali de sport. In general acestea sunt cele mai scumpe aparate de ramat, iar multi le considera si cele mai bune aparate de vaslit per ansamblu.

3. Aparatele magnetice de ramat

Aparatele magnetice de ramat vin in forme diferite, dar toate folosesc magneti pentru a crea rezistenta necesara unui antrenament bun. Aceste aparate de vaslit au un ansamblu de roti localizat in partea din fata si opereaza in mod similar cu aparatele cu aer, cu exceptia faptului ca folosesc magneti pentru a crea rezistenta cand roata se invarte.

Magnetii actioneaza practic ca niste frane, astfel ca fiecare vaslire lucreaza impotriva rezistentei franelor. Aceasta asigura o miscare lina si fluida si, de asemenea, silentioasa. Unele aparate de ramat cu magneti utilizeaza designul cu manere pe laterale, intalnit in mod obisnuit la alte tipuri de aparate, dar vei gasi si variante care folosesc un gen de coarda in centru.

Coarda este atasata de un singur maner pe care il prinzi de cele doua parti si care face legatura cu roata din centru. Miscarea implica tragerea corzii catre tine cu mainile pe ambele parti ale manerului, ceea ce duce la o miscare similara cu cea de vaslire.
Aparatele magnetice de ramat sunt simple, silentioase si in general ocupa mai putin spatiu decat alte tipuri, ceea ce le face mai atractive.

4. Aparatele de ramat cu piston

O forma mai noua si mai ieftina de aparate de ramat este varianta cu piston, care utilizeaza un fel de soc hidraulic in loc de roata obisnuita. Este un sistem de rezistenta pe care il intalnim si la alte tipuri de aparate de exercitii, si care functioneaza foarte bine pe aparatele de ramat.

Pistonul se gaseste in general sub portiunea principala si este legat de manerele care lucreaza impotriva pistonului la fiecare miscare de vaslire. Cand executi aceasta miscare, impingi in picioare si astfel impingi scaunul in spate.

Poate ca vei avea nevoie de putin timp la inceput pentru a-ti sincroniza miscarile, dar odata ce reusesti vei avea parte de un antrenament eficient.

Aceste aparate de ramat pot fi in general compactate la dimensiuni mult mai mici si chiar pliate, fiind o optiune excelenta pentru cei care au nevoie sa economiseasca ceva spatiu, dar si pentru cei care isi propun un atrenament excelent, cu costuri mult mai mici.

Citeste si: Ramat la scripete din sezand

Cum folosesti un aparat de ramat?

Aparatele de ramat nu sunt chiar genul de aparat pe care te urci si apoi prinzi miscarea din mers, asa cum se intampla la bicicletele stationare sau la benzile de alergare. In cazul lor este vorba de o coordonare mai mare si, de asemenea, de mai multa atentie la postura, la forma si la respiratie.

Stretchingul este si el o parte importanta dintr-un program de antrenament mai bun, conferind flexibilitate si ajutandu-te sa eviti durerile. Iata de ce vom incepe exact din acest punct.

Stretchingul pre-ramat

Inainte de a incepe miscarile de stretching, foloseste aparatul de ramat cateva minte pentru a te incalzi usor.

Nu uita sa respiri profund si complet si nu forta niciodata pozitia. De asemenea, nu face miscari bruste sau in forta.

Va trebui sa faci in jur de 5 repetari pentru fiecare miscare de stretching si sa mentii pozitia timp de 10 secunde.

  • Incepe cu genuflexiuni si mentine ambele calcaie pe podea
  • Din intins pe spate, trage un picior catre tine, tine-l strans la piept si apoi intinde-l catre tavan. Repeta si cu celalalt picior
  • Pune mana in spatele capului ca si cum ai incerca sa te scarpini pe spate, apoi trage usor de cot pentru a intinde tricepsii. Repeta cu celalalt brat
  • Stai la distanta de aproximativ 1 metru de un zid si sprijina-ti mainile pe acesta
  • Alternand, du usor fiecare picior cat de in spate poti, mentinand calcaiele drepte pe podea
  • Aseaza piciorul pe un scaun, sau pe o suprafata plata ridicata si indreapta-l. Mentinand spatele drept, inclina-te in fata pana cand muschii hamstring sunt intinsi. Repeta cu celalalt picior
  • Pentru cvadricepsi, stai la o lungime de brat de un zid, cu fata la el, apoi pune mana stanga pe zid. Indoaie piciorul drept in spate si apuca laba piciorului, apoi trage usor de picior catre fese si repeta cu celalalt picior.

Este foarte benefic sa faci aceste miscari de stretching si inainte si dupa antrenamentul la aparatul de ramat, si sa mentii pozitiile timp de 30 de secunde, in loc de 10.

Pozitia si priza corecta pentru aparatul de ramat

Pentru a obtine maximul de beneficii de pe urma antrenamentului la aparatul de ramat si pentru a evita incordarea musculara, va trebui sa ai grija sa ai o postura si o priza corecta.

Tine capul sus. Uneori oamenii au tendinta de a tine capul in fata atunci cand vaslesc, ceea ce va deforma insa miscarea, iar la final e foarte posibil sa iti produca si o incordare in muschii gatului. Tine mereu capul sus si privirea fix inainte, nu in jos, in sus sau in laterale.

Tine spatele drept. Poate fi tentant sa te cocosezi in timp ce vaslesti, mai ales cand lucrurile devin mai dificile.

Ai grija, insa, sa tii mereu spatele drept, atat in partea de sus cat si in cea inferioara, si umerii sus si drepti, de asemenea.

Tine mainile in aceeasi pozitie. Tine manerele ca si cum ai tine ghidonul unei biciclete, folosind degetele mari pentru o priza mai buna. Nu misca mainile in sus si in jos pe manere cand vaslesti, si asigura-te ca stau in aceeasi pozitie pe ambele manere.

Tehnica de ramat

Tehnica de ramat in sine pe unul dintre aceste aparate va necesita cateva repetari pana sa iti creezi automatismul necesar, asa ca nu te enerva daca vei avea nevoie de cateva minute pana reusesti sa te sincronizezi.

Pentru ca aceste aparate iti foarte multa libertate, va trebui sa fii atent de unde iti iei forta. Vasleste intotdeauna punand accent pe muschii spatelui, mai degraba decat exclusiv pe brate. Asta va face ca totul sa se aseze de la sine.

  • Incepi prin a te aseza pe scaun si pune picioarele pe platformele destinate lor. Apuca manerul si impinge scaunul catre inainte, astfel incat genunchii sa fie indoiti
  • Folosind picioarele, impinge-te catre spate, mentinand bratele intinse si tinand manerul
  • Cand ajungi in punctul maxim din spate, trage de manere catre zona abdominala superioara, tragand de coate inapoi si catre laterale
  • Dupa ce tragi de manere catre tine, intinde bratele in spate si lasa scaunul sa alunece inapoi catre in fata, in punctul de start. Repeta apoi miscarea.

La inceput executa fiecare dintre pasii de mai sus cu o pauza mica intre ei, astfel incat sa poti stabili exact fiecare pas din proces. Dupa ce totul e clar, poti incepe sa lucrezi cu viteza mai mare si sa executi intr-o maniera mai fluida, imitand o miscare completa de vaslit.

Beneficiile utilizarii aparatului de ramat

Aparatele de ramat. Tot ce trebuie sa stii. 1

Procesul fizic de vaslit implica o serie de grupe musculare diferite, si lucreaza de asemenea pentru a-ti oferi un antrenament mai complet, atat cardio cat si anaerobic.

Inainte de aparatele de ramat, acest antrenament eficient era rezervat canotorilor, insa acum oricine poate experimenta aceste beneficii.

Grupe musculare variate

Ramatul implica mai multi muschi decat crezi. Desi unii au tendinta de a remarca doar partea ce implica bratele, miscarile la un astfel de aparat implica grupe musculare din tot corpul, ceea ce putine exercitii pot oferi.

Zona superioara a corpului

Trasul de maner sau de manere implica majoritatea muchilor din zona superioara a corpului, inclusiv deltoizii, pectoralii, bicepsii, abdomenul si oblicii. Desi pare ca bratele sunt cele care fac fata celei mai mari parti a greutatii, si trunchiul are parte de actiune. Muschii spatelui beneficiaza cel mai mult atunci cand forma exercitiului este cea corecta. Includem aici latissimus dorsi, zona superioara a spatelui si tricepsii.

Zona inferioara a corpului

La fiecare miscare de vaslire deplasezi constant platforma pe care stai, folosind propria greutate pentru a executa exercitiul. Aceasta miscare implica muschii hamstring, gambele si cvadricepsii, si de asemenea fesierii.

Exercitiu aerobic si anaerobic combinat

Operarea repetitiva a unui aparat de ramat si antrenamentul dedicat intregului corp, fac din vaslit o forma excelenta de exercitiu aerobic pentru atrenament cardio si de rezistenta, mai ales atunci cand vrei putina variatie in antrenament.

De fapt, multe persoane trec la exercitiile la aparatul de ramat atunci cand vor sa incerce ceva nou si sunt satui de biciclete si de benzi de alergare.

Cu toate acestea, vei descoperi rapid ca aparatul de ramat lucreaza partea superioara a corpului folosind rezistenta si atunci cand este combinat cu greutatea corporala proprie, pentru partea inferioara a corpului, este si un exercitiu anaerobic foarte bun.

Asadar, asta inseamna ca vei beneficia de doua antrenamente intr-unul singur, ceea ce te poate ajuta sa arzi mai multe calorii si grasimi, si in acelasi timp sa castigi rezistenta.

Impact redus

Exercitii precum alergatul sau exercitiile aerobice sunt intotdeauna excelente pentru forma fizica, dar nu oricine poate suporta impactul care vine la pachet cu ele, fie din cauza unor leziuni, fie a unor stari cronice, fie din pricina recuperarii sau a varstei.

In cazul ramatului nu exista niciun fel de impact, si nu va afecta in niciun fel articulatiile, ceea ce il face o optiune excelenta pentru cei care vor sa beneficieze de antrenament full body eficient, dar nu pot face in mod regulat exercitii cu impact real.
Un aparat de ramat poate inlocui uneori cateva antrenamente din programul obisnuit, daca este nevoie.

Exercitii fara greutati

Exista, de asemenea, persoane care nu pot face exercitii cu greutati din motive similare. Actiunea lina si nivelurile personalizate de rezistenta ale unui aparat de ramat le permit acestora sa aiba parte de un antrenament excelent, care nu implica ridicarea sau mentinerea unor greutati, care la unii sportivi ar putea fi prea stresanta pentru articulatii si pentru corp.

Intretinerea aparatelor de ramat

Asemeni oricarui aparat de exercitii, aparatele de ramat necesita intretinere din cand in cand, fie ca este vorba despre rezolvarea problemelor care apar, fie ca este vorba despre prevenirea altor probleme. Pentru ca avem de-a face cu diferite tipuri de aparate de ramat, vom avea nevoie de diferite abordari in intretinere, dar iata cateva idei pe care le poti folosi pentru orice aparat.

  • Daca e posibil, foloseste un covor sub aparat, pentru a adauga un plus de stabilitate, dar si pentru a proteja podeaua
  • Nu lasa pe nimeni sa foloseasca aparatul daca depaseste limita de greutate
  • Foloseste aparatul intr-o zona uscata, si sterge mereu umezeala dupa utilizare. De asemenea, sterge praful ocazional
  • Din cand in cand, misca scaunul pentru a verifica daca se misca lejer si foloseste sprayuri cu aer pentru a indeparta praful si eventualele depuneri
  • Verifica eventuale suruburi desfacute, iar daca aparatul necesita lubrifiere, respecta programul indicat
  • Verifica starea corzilor sau cablurilor
  • La aparatul de ramat cu apa, ai grija sa urmezi instructiunile cu privire la utilizarea tabletelor de purificare a apei si de asemenea cele care indica momentul potrivit pentru golirea si reumplerea rezervorului.

Aparatele de ramat castiga tot mai multa popularitate, pentru ca extrem de multi oameni devin constienti nu numai de beneficiile lor, dar si de distractia de care au parte.
Acest tip de aparat ramane un mod excelent de a te antrena, fie ca esti canotor sau nu.

Te-ar putea interesa si:

Istoria fitness-ului din Antichitate pana in prezent

Antrenament cu TRX (exemple de exercitii)

NO COMMENTS

LASA UN MESAJ:

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

SFATURI GRATUITE IN EXCLUSIVITATE

Introdu adresa ta de email mai jos pentru a primi gratuit ultimele articole si promotii de pe topfitness.ro.

Te-ai abonat cu succes!