Cum sa ramai suplu de Sarbatori, fara sa te abtii de la nimic?

0
2610

suplu-de-sarbatori-3De Sarbatori e ca la serbarile de la gradinita: se aduna toata familia in jurul tau si asteapta „sa performezi”. Numai ca de data asta, poezia e inlocuita cu cel putin 5-6 feluri de mancare. Plus desert. Trebuie sa gusti din toate, de teama de a nu supara nicio matusa, bunica sau ruda mai indepartata care s-a chinuit 3 zile sa gateasca. Cand te ridici de la masa, te simti cu 2 kg mai greu!

Si stii ce spun cercetarile in domeniu? Creierul poate ignora cu usurinta semnalele corpului atunci cand apare saturatia. Chiar daca STII ca vor exista consecinte neplacute.  Vorbim aici despre consecinte precum balonarea, refluxul gastroesofagian, arderile etc., nu despre diabet, obezitate sau alte afectiuni care au efecte pe termen lung.

Ce se intampla dupa o masa copioasa de Sarbatori?

Daca o masa obisnuita contine intre 600 si 800 de calorii, de Sarbatoari poate sa atinga cu usurinta pragul de 2000. Pentru unii, acesta este necesarul zilnic. Si tinand cont ca 16% din bugetul anual al romanilor este cheltuit pe mezeluri si 27% pe carne, imaginati-va cat cresc aceste procente in timpul Sarbatorilor!

Cum se asaza insa celulele de grasime pe tesuturile fiecaruia, depinde de multi factori: compozitia corporala, raspunsul la diferiti hormoni, activitatea fizica etc. De exemplu, un studiu realizat de Academia de Nutritie si Dieta, SUA, a demonstrat ca cei care se antrenasera cu 12 ore inainte de o masa copioasa de Sarbatori au avut o reactie mult mai buna, fata de cei care erau sedentari. Raspunsul la insulina a fost mai bun, permitand o procesare  mai rapida a carbohidratilor si o utilizare mai eficienta a grasimilor pentru producerea de energie. Tocmai de aceea, nu este recomadat ca dupa o masa copioasa  sa dormi sau sa stai intins. Incearca sa faci o activitate usoara, o plimbare sau sa strangi masa, sa dansezi etc.

Principalele simptome de dupa masa bogata de Sarbatori

suplu-de-sarbatori-6

Balonare

Atunci cand este suprasaturat, stomacul incepe sa impinga in diafragma si ocupa „spatiul” destinat plamanilor, impiedicand respiratia. Plamanii nu mai au loc sa se umfle si de aceea respiratia devine un chin.

Greata

Greata apare atunci cand nu acorzi timpul necesar procesului de masticatie. In plus, excesul de mancare grasa, mai ales pentru cei care nu sunt obisnuiti cu astfel de mancaruri, poate deranja stomacul, fortandu-l sa elibere niste chimicale daunatoare. Aceste substante sunt responsabile cu aparitia simptomelor de greata si diaree.

Somnolenta

Avalansa de mancaruri transportate catre stomac forteaza sistemul digestiv sa intre intr-o stare de alerta, incetinind alte functii. Insulina si alti hormoni sunt eliberati pentru a digera carbohidratii, iar nivelul de glucoza din sange creste, dupa care se prabuseste rapid.

Inima mai putin sanatoasa

suplu-de-sarbatori-6

Din princina trigliceridelor  care se lipesc de vasele de sange, volumul de sange pompat la inima este mai mic, iar riscul de infarct creste.

Gaze

Pentru ca infuleci mancarea si alegi bauturile carbogazoase, inhalezi aer in exces, iar bacteriile din intestin produc mai multe gaze in incercarea de a digera zaharurile si amidonul.

Friguri

Pentru ca prea mult sange este folosit de sistemul digestiv, sunt ignorate alte parti ale corpului, ca muschii sau pielea. Lipsa sangelui in muschi si in straturile pielii creeaza senzatia de raceala.

Senzatia de greutate temporara

Cat cantareste mancarea pe care tocmai ai introdus-o in organism? Un kilogram? Doua? Atunci intelegi de ce te simti atat de greu dupa o masa incarcata, nu?

Senzatia de greutate permanenta

Odata ce depasesti cantitatea de 750 de calorii la o masa, organismul incepe sa depoziteze o cantitate mare de alimente sub forma de grasime. Se pare ca cei mai multi se ingrasa cu 0,5 kg in timpul sarbatorilor si nu reusesc sa scape prea repede de aceasta crestere in greutate.

Cum sa ramai suplu de Sarbatori, fara sa tii dieta?

suplu-de-sarbatori-2

Mananca putin si bucura-te de toate felurile de mancare pregatite cu atata daruire de cei dragi. Mesteca bine mancarea si ia o pauza, astfel incat senzatia de saturatie sa fie semnalata si la creier. Vei vedea ca la sfarsitul mesei te vei fi bucurat de toate bunataturile, vei fi satul si satisfacut. Pentru a evita insa simptomele de mai sus, este recomandat sa:

  • Eviti orice este prajit si care stii ca iti pica greu la stomac. Alege mai degraba carnea la cuptor, de exemplu.
  • Mananci o bucatica de maximum 30 g de branza, pentru a evita problemele digestive
  • Consumi toate fructele si legumele care iti plac
  • Folosesti cat mai putine sosuri si condimente

La desert

Se aplica aceeasi regula a „gustatului”. Daca esti gazda si vrei ca invitatii tai sa aiba chef si de putin dans dupa masa, atunci gateste prajiturele mici sau taie cozonacul in bucati mai mici. Asa ii vei ajuta sa nu depaseasca doza recomandata de dulciuri.

„Va pun si ceva la pachet?”

Daca cei la masa carora esti invitat se plang ca vor ramane cu mancare prea multa pentru ca tu ai mancat foarte putin, roaga-i sa-ti puna ceva la pachet. Asa rezolvi doua probleme: nu mai gatesti in ziua urmatoare si ei nu raman cu multa mancare, pe care sa fie nevoiti sa o arunce. Este valabil si reversul, pune ceva la pachet pentru prietenul tau care vrea sa ramana suplu de Sarbatori.

Hai pe ring!

Asa cum spuneam, nu este recomandat sa stai intins dupa masa. Poarta conversatiile in picioare, atunci cand este cazul, plimba-te sau pur si simplu danseaza. Nu vorbesc despre un dans complicat, poate un blues pentru inceput, iar odata ce mancarea se mai asaza, poti trece la ceva mai avansat.

Sa nu uitam de bautura!

 Ok, bautura s-ar putea sa te dezmorteasca indeajuns  de mult pentru un dans mai complicat, dar adauga si calorii in plus. Afla cate calorii contin diverse bauturi aici. Un sfat ar fi sa alegi bauturile simple, fara combinatii periculoase cu sucuri carbogazoase!

Antrenament de dupa Sarbatori: Da jos tot ce e in plus!

suplu-de-sarbatori-7

Sunt de parere ca nici de Sarbatori nu ar trebui sa neglijezi antrenamentele, chiar daca timpul acordat se injumatateste. In orice caz, daca nu ai timp si nici nu te poti abtine de la delicatesele specifice, atunci e bine ca imediat dupa aceasta perioada sa treci la o dieta normala, sa reduci numarul de calorii si sa faci exercitii solicitante. Iata un astfel de program intens pe care il poti incerca dupa Sarbatori:

Incalzirea

1,5 km pe banda de alergat

Runda 1.

15 tractiuni la helcometru – fa exercitiile prin fata pieptului si alege greutati potrivite, astfel incat ultimele 3 repetari sa fie mai greu de efectuat, dar nu imposibil.

15 flotari (simple sau in plan inclinat)

15 genuflexiuni

45 jumping Jacks (sarituri cu picioarele departate)

Efectueaza 2-3 seturi din fiecare tip de exercitiu.

Runda 2.

Alearga pe banda in jur de 1 km, dar de data aceasta seteaza o viteza mai mare.

Efectueaza 2 seturi cu exercitiile din prima runda, dar de data asta executa 12 repetari pentru primele 3 exercitii si 36 pentru ultimul (jumping jacks).

Runda 3.

Alearga 500 de metri pe banda la cea mai mare viteza la care poti alerga.

In aceasta ultima runda fa un set de exercitii de la runda 1, cu cate 10 repetari pentru primele 3 exercitii si 30 pentru jumping jacks.

La final executa si cateva exercitii de stretching.

Important! Nu este necesar sa parcurgi toate rundele inca de la inceput. Fa prima runda, dupa o pauza continua cu a doua, iar in timp le vei putea face pe toate trei. Nu uita ca dieta este insa exterm de importanta.

Tu cum te mentii suplu de Sarbatori? 🙂

Informaţiile publicate de topfitness.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul Topfitness.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva Topfitness.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LASA UN MESAJ:

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.