Ghid pentru trecerea la un stil de viata sanatos

0
8951
stil de viata sanatos

Care credeti ca este motivul principal pentru care majoritatea oamenilor nu pot imbratisa un stil de viata sanatos? Sa fie lenea, comoditatea, lipsa de timp sau temerile de ordin social? Tuturor ne este teama de reactia celor apropiati atunci cand incercam sa fim diferiti.
Ce crezi ca o sa-ti spuna cel mai bun prieten cand o sa-l anunti ca nu mai vrei sa joci playstation si sa mananci pizza, asa cum faceai in fiecare vineri seara inca din adolescenta, pentru ca te-ai hotarat sa mergi la sala si sa ai o alimentatie sanatoasa? Cel mai probabil va rade, iti va spune ca aberezi si ca… de fapt, e doar o pasa, o sa-ti treaca.

Pentru adoptarea unui stil de viata sanatos e nevoie de multa incredere in fortele proprii, alfel, vei tot face incercari, care vor esua dramatic, pana cand tu insuti vei ajunge la concluzia ca nu poti. Daca vei face schimbarea, iti vei da seama ca, dupa un timp, prietenul care nu ti-a acordat niciun credit, va fi invidios pentru felul in care arati si pe energia pe care o emani. Sper ca multi dintre voi sa fi experimentat deja acest lucru…

Te-ai hotarat, in sfarsit, sa ai un stil de viata sanatos? Hai sa vedem de unde ar trebui sa incepi.

Crezi ca esti dependent de junk food? Iata ce spun studiile:

th (2)

Potrivit revistei Nutrition&Diabetes, cercetatorii au descoperit de curand ceea ce multi dintre noi intuiam: facand schimbarile corecte, vom putea sa ne „antrenam” creierul sa aleaga mancare sanatoasa in detrimentul celei junk.

Conditionarea intervine in timp, prin educatie, spun cercetatorii. Practic, nu ne nastem cu nevoia imperioasa de a consuma cartofi prajiti. Alimentatia de tip junk food formeaza un mediu toxic in organism, care se manifesta mai departe in „pofte pentru” diferite mancaruri nesanatoase, un cerc vicios in care e posibil sa te invarti si tu de multa vreme.

Pentru a examina daca putem sau nu sa scapam de aceste „tipare” ale dependentei de mancare nesanatoasa, cercetatorii de la Universitateta Tufs au folosit Imagistica prin Rezonanta Magnetica (RMN) pentru a afla care sunt cauzele acestui fenomen. In cadrul studiului au fost implicati 13 subiecti suprapodenderali, 8 dintre acestia fiind supusi unei diete pentru slabit, desfasurata pe o perioada de 6 luni si bazata pe un meniu cu mancaruri al caror indice glicemic era scazut, alimente bogate in fibre, retete programate etc. Ceilalti 5 subiecti au continuat sa aiba acelasi program alimentar de pana atunci.

La sfarsitul programului, tuturor subiectilor le-au fost aratate imagini cu mancaruri bogate in calorii, sarace in calorii, precum si imagini care nu contineau alimente. Analizand reactiile creierului la afisarea acestor imagini, in special fenomenul de dependenta si invatare, s-a ajuns la concluzia ca grupul care fusese supus unei diete sanatoase pentru slabit prezenta o sensibilitate mai mare pentru mancarurile sanatoase, fata de ceilalti. Studiul demonstreaza faptul ca partile creierului responsabile cu dependenta fata de un tip sau altul de mancare nu sunt prestabilite, ci flexibile, coordonate de educatia alimentara. Cercetarea va fi continuata pentru a stabili daca aceleasi lucruri sunt valabile si pentru dependenta de alcool, droguri, tigari, jocuri de noroc etc.

Pasi simpli si siguri pentru a trece la un stil de viata sanatos

Cercetarile sprijina schimbarea, dupa cum am observat. Dar inainte de a-ti explica cum poti sa faci trecerea la un stil de viata sanatos, am urmatoarea precizare: alimentatia sanatoasa nu este asemeni unui regim alimentar pentru tratarea diferitelor boli, deci nu exista restrictii, doar alegeri mai bune.

Inlocuieste pastele obisnuite cu taitei vegetali

TETRRF-00013314-001

Pastele din faina sunt procesate, continand, de cele mai multe ori, gluten si alte „ingrediente” nocive, care formeaza un mucus intestinal ce impiedica digestia. Le poti inlocui cu taitei vegetali din dovlecel, morcovi sau castraveti. Tot ce trebuie sa faci este sa tai aceste alimente in fasii asemantoare si sa le folosesti pe post de paste. O astfel de reteta de paste gasesti aici.

Iti plac bauturile carbogazoase?

th (3)

Bauturile carbogazoase sunt cauza multor probleme de sanatate, printre care diabetul si bolile cardiovasculare. Atunci cand simti nevoia sa bei si altceva in afara de apa plata, prepara apa infuzata. Gasesti retete aici. Pentru a imbogati gustul, adauga menta, suc de lamaie sau suc de portocale naturale etc.

Prepara lapte homemade

Prepara lapte homemade

Desi ai putea fi surprins, majoritatea produselor lactate sunt mai nocive decat ai crede. Unele contin antibiotice, hormoni, pesticide etc. Alege o varianta homemade din nuci, migdale sau seminte. Poti gasi retetele aici si aici.

Inlocuieste margarina cu avocado

Avocado isolated on white

 

Nu vreau sa te mint. Nu poti trai fara grasimi si nici nu este indicat sa faci acest lucru. Dar daca vrei sa introduci doar grasimi sanatoase, care ajung acolo unde trebuie astfel incat sa fii sanatos si satul, atunci alege avocado. Nu stii cum ai putea sa-l consumi? Iata o idee de reteta aici.

In loc de faina, foloseste fulgi de ovaz

oats

Am observat ca multi oameni se feresc de fulgii de ovaz pentru ca „nu arata bine” sau pentru ca „nu sunt gustosi”. Ambele probleme pot fi rezolvate atunci cand stii cum sa ii consumi. Fulgii simpli nu vor avea niciodata acelasi gust pe care il au prajiturelele cu zahar din cofetarii, mai ales pentru cei care abia incearca acest produs. Trece fulgii de ovaz prin blender si vei obtine faina sanatoasa si gustoasa. O rasnita de cafea este la fel de eficienta. Mai multe despre cum poti consuma fulgii de ovaz gasesti aici.

Fa-ti propriul dressing pentru salate

SONY DSC

Nu are rost sa mai spun cate substante daunatoare contin dressing-urile in general. Si cate calorii! Mai bine iti faci dressing acasa. O sugestie ar fi, de exemplu, aceasta: adauga suc de lamaie, ierburi proaspete, sare si piper intr-un borcan si agita-le 1-2 minute pentru ca gustul lor sa se intrepatrunda, apoi foloseste-l pentru salate. Alte sugestii mai gasesti si aici.

Fructe inghetate pentru smoothie-uri si inghetata

smoothies

Eu ador smoothie-urile de dimineata. Nu numai ca ma energizeaza, dar au un gust extrem de bun. Bananele congelate, de exemplu, isi schimba gustul (in bine) oferind o textura numai buna pentru smoothie-uri si inghetata. Decojeste fructele si lasa-le la inghetat peste noapte, iar apoi da-le prin blender. Daca vrei sa prepari o inghetata sanatoasa acasa, gasesti reteta aici.

Renunta la indulcitorii artificiali

honey_natural_sweeteners

Da, cred ca indulcitorii artificiali sunt cel mai rau lucru cand vine vorba de alimentatie. Sunt multe alternative la zahar: nectar de agave, sirop de artar, miere etc. Gasesti aici mai multe variante de indulcitori naturali.

+ cateva schimbari esentiale

  • Consuma o varietate de legume si fructe.
  • Alege sa mananci peste de 2 ori pe saptamana, iar atunci cand nu ai ocazia, ia o lingurita de ulei de peste pentru a asigura necesarul de acizi grasi esentiali.
  • Limiteaza consumul de sodiu (mai putin de 1500 mg pe zi).
  • Limiteaza consumul de alcool la: 2 pahare pe zi pentru barbati si unul pentru femei.
  • Inlocuieste painea alba cu paine din cereale integrale.
  • Nu consuma niciodata un singur aliment la o masa sau mancaruri care contin aceiasi nutrienti (ex: carbohidrati). Un lucru important de tinut minte, atunci cand vrei sa treci la un stil de viata sanatos, este acela de a nu ignora anumiti nutrienti esentiali. Este important sa consumi proteine, carbohidrati si grasimi in diferite cantitati, in functie de nevoile tale. O dieta echilibrata nu presupune deprivare.
  1. Proteinele sunt cele care ne dau energie, fiind parti ale diferitelor enzime, anticorpi si hormoni. De asemenea, acestea refac celulele organismului si tocmai din acest motiv sunt necesare atunci cand efectuam antrenamente sau alte activitati fizice solicitante. Le gasim in carnea de orice fel, in special in cea de pui, in produse lactate si oua, in peste, cereale si legume.
  2. Carbohidratii sunt cei responsabili cu furnizarea de energie si cu producerea de globule rosii. Ii gasim in produsele din cereale, orez, paste, legume, fructe, lapte.
  3. Grasimile sunt cele care inconjoara si protejeaza diferite membrane celulare din interiorul organismului. Grasimile ­­­­sanatoase se gasesc in: peste, lapte, nuci, seminte, uleiuri.

Lista celor mai sanatoase alimente din lume

alimente-sanatoase

 

Informaţiile publicate de topfitness.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.
Aceste informatii sunt furnizate numai in scop informativ. Ele nu sunt destinate a fi si nu trebuie sa fie invocate ca sfaturi medicale. Este posibil ca aceste informatii sa nu se aplice fiecarui individ si inainte de a utiliza oricare dintre informatiile furnizate de site-ul Topfitness.ro ar trebui sa contactezi un medic specialist. Daca utilizezi oricare dintre informatiile furnizate de acest site, faci acest lucru pe proprie raspundere, fara dreptul de a face orice plangere impotriva Topfitness.ro, ca rezultat al informatiilor furnizate.

LASA UN MESAJ:

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.