Site-ul nostru folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți și personaliza experiența dvs. și pentru a afișa reclame (dacă există). Site-ul nostru poate include și cookie-uri de la terțe părți, cum ar fi Google Adsense, Google Analytics, Youtube. Utilizând site-ul, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Am actualizat Politica noastră de Confidențialitate. Vă rugăm să faceți clic pe buton pentru a verifica Politica noastră de Confidențialitate

Descoperă secretele longevității: Top 8 beneficii ale sportului

Ai nevoie de un motiv sa te apuci de sport in 2024? Noi iti dam 8! Ce-ar fi daca ti-am spune ca esti la numai cativa pasi de o viata mai sanatoasa si mai lunga si de un corp in forma, slab si sculptat? Potrivit sutelor de studii si cercetari, sportul este solutia miraculoasa pentru o calitate mai buna a vietii. Iata mai jos 8 beneficii ale sportului, care te vor convinge sa te apuci chiar acum de treaba!
Miscarea regulata nu te ajuta doar sa slabesti, ci reduce si riscul pentru o serie de boli si afectiuni cronice. Sport inseamna orice miscare care iti pune muschii la treaba si care te ajuta sa arzi calorii. Exercitiul regulat te va ajuta sa te mentii sanatos, atat fizic cat si mental. Cheia pentru o viata indelungata si sanatoasa este sa gasesti activitati care iti plac si pe care le poti include in rutina ta zilnica.

1. Sportul este benefic pentru sanatatea muschilor si oaselor

Ai auzit pe cineva plangandu-se de dureri articulare la o varsta foarte frageda? Lipsa miscarii ar putea fi un motiv important pentru aceasta problema. Exercitiul zilnic are multiple beneficii, iar unul dintre ele este cresterea densitatii osoase. Maximul de masa osoasa este atins in anii adolescentei. De aceea, este esential sa incepi sa faci miscare de la o varsta mica.
Exercitiile fizice ajuta la prevenirea osteoporozei, ce duce la probleme grave legate de oase, pentru care nu exista tratament. Activitatea fizica zilnica previne, de asemenea, pierderea de masa musculara si functionarea muschilor si ajuta organismul sa elibereze hormoni care cresc capacitatea muschilor de a absorbi aminoacizi.
Construirea si mentinerea fortei osoase si musculare de timpuriu, prin exercitii fizice, poate preveni aparitia durerilor, caderilor si bolilor la o varsta mai inaintata.

Descoperă secretele longevității: Top 8 beneficii ale sportului 1

2. Miscarea zilnica te ajuta sa slabesti

Daca ai impresia ca poti elimina toata greutatea nedorita doar sarind peste cateva mese pe parcursul zilei, te inseli! O reducere a aportului de calorii va face organismul sa reduca rata metabolica. Ca urmare, va aparea o intarziere in pierderea in greutate.
Exercitiile fizice regulate, in schimb, vor creste rata metabolica si te vor ajuta sa arzi mai multe calorii si sa iti atingi obiectivul de greutate dorit. Poti combina exercitiile aerobice cu antrenamentele de rezistenta pentru a pierde in greutate si a construi masa musculara in acelasi timp. Exercitiile zilnice alaturi de o dieta adecvata sunt necesare pentru a duce o viata sanatoasa. Unele studii au aratat ca lipsa de activitate este un factor semnificativ in cresterea in greutate si obezitate.
Stai pe canapea cu un bol de salata si te intrebi de ce greutatea ta nu se modifica? Incepi sa faci miscare zilnic si vei observa diferenta.

Descoperă secretele longevității: Top 8 beneficii ale sportului 2

3. Sportul te face sa te simti mai fericit

Ai auzit vreodata termenul „Euforia alergatorului”? Acest termen este folosit pentru a descrie momentul in care alergarea te face sa te simti euforic si entuziast.
Probabil te intrebi cum te-ar putea ajuta o rutina obositoare de alergare sa te simti altfel decat transpirat si obosit… Ei bine, atunci cand alergi de ceva timp, corpul tau incepe sa elibereze endorfine. Endorfinele – cunoscute si drept hormoni ai fericirii – sunt substante chimice care te fac sa te simti euforic si reduc perceptia durerii.
Exercitiile zilnice cresc sensibilitatea creierului la serotonina si norepinefrina, alte substante chimice din creier asociate cu starea de spirit. Reducerea simptomelor de anxietate si depresie se numara si ele printre beneficiile exercitiilor fizice regulate.

Descoperă secretele longevității: Top 8 beneficii ale sportului 3

4. Sportul tine bolile la distanta

Cercetarile au confirmat ca oricat sport ai face, la orice varsta, este benefic. Si, in general, cu cat faci mai mult, cu atat beneficiile sunt mai mari. Specialistii si autoritatile in domeniu recomanda sa depunem eforturi pentru un total de o ora pe zi de activitate fizica. Poate ca pare mult, insa aceasta ora poate fi impartita in cateva reprize mai scurte de miscare sau activitati (poate fi mers pe jos, gradinarit sau chiar si curatenie intensa) facute pe tot parcursul zilei.
Activitatea fizica este o parte esentiala a oricarui program de slabire, pentru a maximiza eliminarea grasimii, mentinand in acelasi timp o masa musculara importanta. Insa exercitiile fizice au si multe alte beneficii pentru sanatate si longevitate. Iata care sunt afectiunile pe care sportul te poate ajuta sa le previi sau sa le ameliorezi.

Boli cardiace

Miscarea regulata intareste muschiul inimii, scade tensiunea arteriala, creste colesterolul „bun” (lipoproteine cu densitate mare sau HDL) si scade colesterolul „rau” (lipoproteine cu densitate joasa sau LDL), imbunatateste circulatia sanguina si ajuta inima sa functioneze mai eficient. Toate aceste beneficii reduc riscul de accident vascular cerebral, boli de inima si hipertensiune arteriala.
Cercetatorii de la Universitatea Duke sugereaza ca durata activitatii fizice, mai degraba decat intensitatea acesteia, are cel mai mare impact asupra imbunatatirii lipidelor din sange (colesterol). Potrivit The New England Journal of Medicine, s-a descoperit, de asemenea, ca e mai bine sa faci orice fel miscare, decat sa nu faci deloc.

Accident vascular cerebral

Intr-o analiza a 23 de studii, cercetatorii au descoperit ca activitatea fizica reduce riscul de a avea un accident vascular care poate fi fatal. Potrivit unui studiu publicat in revista “Stroke”, participantii la studiu care au avut o activitate fizica moderata au avut un risc de accident vascular cerebral cu 20% mai mic decat participantii mai putin activi.

Descoperă secretele longevității: Top 8 beneficii ale sportului 4

Diabet de tip 2

Aceasta boala a luat amploare intr-un ritm alarmant in ultimele doua decenii. Activitatea fizica poate spori pierderea in greutate si poate contribui la prevenirea si/sau controlul acestei afectiuni. Pierderea in greutate poate creste sensibilitatea la insulina, poate imbunatati nivelul zaharului din sange si al colesterolului si poate reduce tensiunea arteriala – toate acestea fiind foarte importante pentru sanatatea persoanelor cu diabet.
Intr-un studiu publicat in Annals of Internal Medicine, Frank Hu, de la Facultatea de Sanatate Publica Harvard, a descoperit ca o plimbare rapida timp de o ora pe zi ar putea reduce cu 34% riscul de diabet de tip 2.

Obezitate

Supraponderalitatea si obezitatea pot fi prevenite sau tratate prin exercitii fizice, dublate de o dieta sanatoasa. Miscarea contribuie la reducerea grasimii corporale si la cresterea masei musculare, imbunatatind astfel capacitatea organismului de a arde calorii.
Combinatia dintre un numar redus de calorii si exercitii fizice zilnice este biletul tau catre pierderea in greutate. Si controlul obezitatii este esential, deoarece obezitatea este un factor de risc major pentru multe boli. Scaderea indicelui de masa corporala (IMC) este o modalitate sigura de a reduce riscul de a muri devreme si de a trai o viata mai sanatoasa.

Descoperă secretele longevității: Top 8 beneficii ale sportului 5

Durere de spate

Durerea de spate poate fi controlata sau prevenita cu un program de fitness ce include intarirea musculaturii si flexibilitatea. O postura buna si un abdomen puternic reprezinta cea mai buna aparare a organismului impotriva durerilor de spate.

Osteoporoza

Exercitiile de sustinere a greutatii (cum ar fi mersul pe jos, joggingul, urcatul scarilor, dansul sau ridicarea de greutati) intaresc formarea osoasa si contribuie la prevenirea osteoporozei sau pierderii de masa osoasa, observata adesea la femei dupa menopauza. Imbina o dieta bogata in calciu si vitamina D cu exercitii fizice regulate pentru rezultate maxime.
Potrivit Jurnalului Asociatiei Medicale Americane, datele din Nurses’ Health Study au aratat ca femeile care au mers patru sau mai multe ore pe saptamana au avut cu 41% mai putine fracturi de sold decat cele care au mers mai putin de o ora pe saptamana.

5. Sportul are beneficii psihologice

Imbunatatirea stimei de sine este unul dintre beneficiile cele mai importante ale activitatii fizice regulate. In timpul exercitiilor fizice, corpul elibereaza substante chimice numite endorfine, care iti pot imbunatati starea de spirit si modul in care te simti fata de propria persoana. Sentimentul care urmeaza unei alergari sau un antrenament este adesea descris ca „euforic” si este insotit de o perspectiva energizanta. Exercitiile fizice te pot ajuta sa faci fata stresului si sa elimini depresia si anxietatea.

6. Sportul romoveaza o viata sexuala mai buna

Exercitiile fizice regulate cresc libidoul atat la barbati, cat si la femei. Un studiu a aratat ca o plimbare de sase minute in jurul casei a ajutat 41 de barbati sa reduca simptomele disfunctiei erectile cu aproximativ 71%. Un alt studiu a aratat ca femeile cu sindrom de ovar polichistic ar putea avea parte de un libido crescut (libidoul scade ca urmare a bolii) cu antrenament regulat de rezistenta timp de 16 saptamani.
Exercitiile fizice regulate pot imbunatati circulatia sangelui, pot imbunatati flexibilitatea, tonifierea muschilor si sistemul cardiovascular. Exercitiile zilnice pot reduce riscul de disfunctie erectila la barbati. Exercitiile fizice imbunatatesc, de asemenea, excitarea in timpul activitatilor sexuale.

7. Miscarea regulata contribuie la relaxare si imbunatateste calitatea somnului

Ai probleme cu adormitul? Te trezesti des in miezul noptii si nu poti sa mai adormi la loc? Calitatea slaba a somnului iti poate afecta negativ intreaga zi. Introdu miscarea in programul tau, indiferent cat de ocupat esti.
Nu trebuie sa petreci ore intregi la sala. Fa cat mai multa activitate fizica pe parcursul zilei. Epuizarea energiei va stimula procesele de recuperare in timpul somnului si va creste calitatea si cantitatea somnului.
Un studiu efectuat in randul persoanelor care sufera de insomnie a aratat ca 16 saptamani de exercitii fizice regulate i-au ajutat sa doarma mai mult si sa se simta mai energici in timpul zilei.

Descoperă secretele longevității: Top 8 beneficii ale sportului 6

8. Sportul poate creste nivelul de energie

Miscarea zilnica te poate ajuta sa iti cresti nivelul de energie. TI se intampla frecvent sa te simti obosit chiar si atunci cand nu ai facut mare lucru pe parcursul zilei? Daca ai raspuns afirmativ, ia in calcul un program stabil de exercitii.
Un studiu efectuat in randul a 36 de persoane care se plangeau de oboseala constanta a constatat ca 6 saptamani de exercitii fizice regulate pot reduce aceste stari. Exercitiile fizice zilnice pot fi benefice pentru persoanele care sufera de sindromul oboselii cronice (SOC). Mai mult, s-a dovedit ca miscarea regulata poate fi mai eficienta in combaterea SOC decat terapiile pasive precum stretchingul si relaxarea si decat lipsa oricarui tratament.
Exercitiile fizice au reusit, de asemenea, sa creasca nivelul de energie la persoanele cu HIV/SIDA, cancer si scleroza multipla.
Miscarea si dieta sanatoasa: aliatii tai pe viata

Exercitiile fizice in sine produc o scadere modesta in greutate, insa atunci cand sunt combinate cu o dieta hipocalorica, efectele sunt mult mai impresionante.
Intr-un studiu publicat in Jurnalul Asociatiei Medicale Americane, cercetatorii de la Universitatea din Pittsburgh au descoperit ca persoanele care au facut sport in mod regulat si au urmat o dieta sanatoasa, cu un numar redus de calorii, au pierdut in greutate si si-au imbunatatit fitness-ul cardiorespirator, indiferent de durata sau intensitatea antrenamentelor.
Un alt studiu publicat in JAMA a aratat ca niciodata nu este prea tarziu sa te bucuri de beneficiile activitatii fizice. Femeile sedentare, cu varsta incepand de la 65 de ani, care au inceput sa mearga 1.5 km pe zi si-au redus rata de deces cu 50%.

Cum poti face miscare regulat?

Colegiul American de Medicina Sportiva recomanda o combinatie de exercitii aerobe (exercitii care te face sa respiri mai greu, cum ar fi mersul pe jos sau joggingul) pentru conditionarea cardiovasculara; antrenament de forta (cum ar fi ridicarea de greutati sau calistenicele) pentru tonifierea muschilor si stretchingul, pentru imbunatatirea razei de miscare.
Straduieste-te sa faci toate cele trei tipuri de miscare, insa nu uita ca orice exercitiu este mai bun decat sa nu faci nimic. Iata cateva modalitati simple de a introduce activitatea fizica in viata ta.

1. Acorda-ti credit pentru fiecare mic efort pe care il faci.
2. Gaseste sporturi care iti plac sau pe care ai vrea sa le incerci.
3. Include in rutina ta noi hobby-uri ce presupun si activitate fizica.
4. Daca te trezesti dimineata fara chef sa faci miscare, incearca macar sa porti hainele de antrenament. E posibil sa te razgandesti. Nu uita ca fiecare pas mic conteaza!
5. Nu trebuie sa iti propui sa te apuci de alergat doar pentru urmatorul maraton sau pentru a castiga o medalie. Nu fiecare activitate trebuie validata cu un succes public. E suficient sa iti validezi miscarea cu o stare buna de sanatate.
6. Nu renunta la ideea de a face miscare doar pentru ca acum ai greutatea si silueta perfecta.
7. Exercitiile fizice nu trebuie sa fie neaparat plictisitoare. Gaseste activitati care te atrag, astfel incat sa le astepti cu nerabdare in fiecare zi.
8. Incearca sa nu sari doua zile la rand peste exercitii.
9. Gaseste activitati pe care sa le poti face chiar si atunci cand vremea este rea.
10. Gaseste oameni alaturi de care sa poti face miscare. Compania te poate ajuta sa faci exercitii fizice regulat.
11. Adopta un caine si du-l la plimbare in fiecare zi.
12. Fa lucrurile pe stil vechi: ridica-te de pe canapea si schimba postul de televiziune, deschide manual usa garajului, foloseste o masina de tuns iarba, pe care o impingi singur.
13. Urca pe scari in loc sa iei liftul.
14. Mergi in ritm alert ori de cate ori poti.
15. Redu la minim utilizarea masinii si treci la mersul pe jos pentru destinatii care se afla la mai putin de 1-2 km.

Beneficiile de care te vei bucura facand miscare zilnic sunt infinite. Sportul iti va influenta viata in mod pozitiv chiar din momentul in care decizi sa incepi. Fa-l parte din rutina ta zilnica si vei vedea singur schimbarile. Iar data viitoare cand vei fi tentat sa renunti la miscare, aminteste-ti de aceste beneficii minunate pentru sanatate si nu uita ca orice conteaza.

Sursa foto: Freepik.com

Multumim pentru vot!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole recomandate